Måske har du hørt parolen før: for at få succes på de sociale medier, skal du ikke tale om dine produkter, men i stedet pakke reklamebudskaberne ind i relevant indhold, som forbrugerne finder interessant.

For nyligt meldte Facebook endda ud, at virksomheder skal stoppe med at lave promoverende opslag på deres Facebook-sider, hvis de fortsat ønsker at nå ud til deres likes. Promoverende materiale hører nemlig til i Facebook annoncer og med de mange annoncetyper, Facebook tilbyder, skulle der gerne være noget for enhver smag.

Hos bSocial hjælper vi virksomheder med at lave markedsføring, der er relevant for forbrugerne. Men hvad menes der egentlig med relevant indhold? Lad mig give dig 5 eksempler på opslag, som i princippet markedsfører et produkt, men som formidler budskabet på en ikke-promoverende facon.

Eksempel #1 – Hobby Haven

Hobby Haven er Aarhus’ hyggeligste butik til hus og have. De sælger primært krukker og haveplanter, men på Facebook hjælper de folk med at få mest muligt ud af haven. I opslaget her markedsføres Fillipa æbletræet, de sælger, indirekte. I stedet for at reklamere for produktet på Facebook-siden, vises der en lækker æbletærte frem, hvor æblerne fra træet indgår.

Eksempel #2 – Bagetid

Bagetid sælger kvalitets bageudstyr online, men på Facebook-siden taler de ikke om produkterne. I stedet inspirerer webshoppen sine likes med lækre opskrifter og bagetips – heraf har mange af opskrifterne relation til de produkter, der sælges på shoppen, men opslagene virker ikke promoverende, da de er værdiskabende for målgruppen.

Eksempel #3 – Cleanlight

CleanLight er et sundt alternativ til stearinlys. Produktet i sig selv er ret simpelt – det består af en gennemsigtig lampeoliedispenser, der indeholder vegetabilsk lampeolie. Havde firmaet bag blot reklameret for produktet, var det hurtigt blevet kedeligt. I stedet kan man på Facebook-siden finde inspiration til, hvordan produktet kan anvendes til at opnå et flottere hjem.

Eksempel #4 – Grundfos

Grundfos tilbyder en række erhvervsuddannelser til unge og på deres hjemmeside finder man information omkring disse. Uddannelser er dog høj-involverings produkter og en vis indsigt er derfor nødvendig. I stedet for blot at reklamere for uddannelserne på Facebook, laver eleverne daglige opslag fra deres uddannelser, så man som potentiel elev kan komme helt tæt på.

Eksempel #5 – Læger Uden Grænser

En organisation som Læger Uden Grænser er naturligvis interesseret i at øge antallet af donationer, så indsatsen i de ramte områder ligeledes kan øges. På Facebook-siden skriver organisationen ikke hele tiden “Donér, donér, donér”, men viser i stedet hvilken forskel de frivilliges arbejde samt donationerne gør rundt omkring i verden.

Kom i gang med at skabe værdi!

Stop med at bruge din Facebook-side til at linke til dine produkter, og lav i stedet opslag, som uddanner, inspirerer og involverer modtagerne. På den måde vil din virksomhed slippe gennem støjen på Facebook og opretholde relationen til de mennesker, der har valgt at like den på Facebook.

Promoverende budskaber hører til i Facebook annoncer, hvormed mange virksomheder kan skabe et fornuftigt ROI. Facebook-siden – derimod – skal bruges til at facilitere kommunikationen mellem virksomheden og dens kunder. Brug den til at besvare kundernes spørgsmål og tilbyd de mennesker, der har valgt at følge dig, noget som skaber værdi for dem i hverdagen.

Hos bSocial taler vi minimalt om vores produkter på Facebook. I stedet deler vi relevant viden, som hjælper E-commerce managers og marketingansvarlige over alt i Danmark med at optimere organisationers markedsføring på Facebook.

Skal vi hjælpe dig med indhold på Facebook, så tøv ikke og kontakt os allerede i dag!