Modebranchen er i hastig udvikling og som E-Commerce Manager for et modebrand kan det være svært at følge med. Men frygt ej! Vi har samlet de vigtigste online shoppingtrends i dette indlæg, sammen med forslag til, hvordan du kommer dem i møde.


1. Forbrugerne vil købe nu eller aldrig

I en verden, hvor alt kommunikation sker i realtid, er afstanden mellem opdagelse og køb af et produkt blevet et smertepunkt for de utålmodige forbrugere, som forventer at kunne shoppe de produkter, de opdager, idet de opdager dem – og få dem leveret ultra kort tid efter.

Dette stiller store krav til både modebrands og forhandlere heraf, som nu har til opgave at anvende de nyeste teknologier til at mindske friktionen i kunderejsen, så den bliver så gnidningsfri som muligt.

Det gælder især på mobile enheder, hvorfra de fleste forbrugere i dag udforsker og shopper modetøj.

Hvordan bør modebrands komme denne trend i møde?

Hvis du endnu ikke har opsat Instagram Shopping, som gør det muligt at “tagge” de produkter, som du viser frem på Instagram, så er dette første step. “Se link i bio” er ikke længere godt nok, hvis du vil have forbrugerne til at udforske produktet på din webshop.

Såfremt brandets webshop er opsat i Shopify, har du mulighed for at gøre kunderejsen endnu kortere ved at implementere Instagram Checkout, så forbrugerne ikke kun kan udforske produktet på Instagram – men endda shoppe det uden at forlade app´en!

Vi forventer også, at Facebook (som ejer Instagram) inden for en årrække vil udgive sin egen valuta, som forbrugerne kan bruge til at shoppe produkter direkte på Facebook og Instagram.

I skrivende stund er det ikke alle brands, der har adgang til alle ovenstående funktioner, men det er min klare anbefaling, at du får styr på samspillet mellem jeres webshop og Facebooks Business Manager med det samme, så I kan få gavn af dem, så snart de udgives.

Læs her, hvordan vi hjalp Vero Moda med netop dette.


2. Kunderejsen starter på de sociale medier

Et stigende antal af forbrugere finder inspiration til garderoben via de sociale medier – og endnu flere bliver inspireret af deres omgangskreds, som de ofte kommunikerer med via de sociale medier.

Denne trend er enormt værdifuld for modebrands, som har en stærk tilstedeværelse på de sociale medier, men for modebrands, som overlader markedsføringen til forhandlerne, er det en udfordring, da de digitale konkurrenter løber med opmærksomheden og relationerne.

Hvordan bør modebrands komme denne trend i møde?

De fleste modebrands – både store som små – benytter sig ikke af betalt annoncering på de sociale medier og det er en skam!

Det er nemlig endnu enormt billigt at indlede relationer til nye kunder via inspirerende annoncer, som lader forbrugerne udforske udvalgte produkter eller hele kollektioner via Facebook og Instagram – og endda uden at klikke sig videre til webshoppen først. Se bare, hvordan annoncen nedenfor lader forbrugerne udforske kollektionen med ét klik!

I NÜ Denmarks succeshistorie kan du læse mere om, hvordan annoncering på Facebook og Instagram bidrager til øget omsætning og et stærkere brand, men hvis du ikke tager vores ord for gode varer, så se på væksten hos de af jeres konkurrenter, som benytter sig af betalt annoncering på de sociale medier.

Få tilsendt de 3 bedste annonceformer til modebrands!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få den første i din indbakke med det samme.

  • Konkrete eksempler fra vores kunder
  • Eksempler på hvad du IKKE skal gøre
  • Et anderledes take på annoncering og målsætninger

Når du indsender dine oplysninger via denne formular, overføres de til vores CRM-system og behandles i overenstemmelse med vores politik om beskyttelse af personlige oplysninger .

3. Impulskøb sker i højere grad online

I takt med at forbrugerne har vænnet sig til at shoppe modetøj online, er antallet af impulskøb steget – og i dag udgør de over 25% af alle handler på nettet.

Det er især en fordel for de modebrands, der har kollektioner med produkter i et prisleje, som ikke har den store betydning for privatøkonomien, men et overskueligt prisniveau er i sig selv ikke nok til at opnå øget omsætning som effekt af denne adfærd.

Modebrands skal nemlig også være i stand til at anvende de nyeste teknologier inden for online markedsføring til at ramme forbrugerne med annoncer, når de er i shoppinghumør.

Hvordan bør modebrands komme denne trend i møde?

Når du annoncerer på Facebook og Instagram, kan du indstille og strukturere din kampagne sådan, at I rammer de forbrugere i jeres målgruppe, som er i markedet for modetøj netop nu – og som er tilbøjelige til at impulsshoppe de produkter, I annoncerer for.

Det kræver dog, at Facebooks Pixel er implementeret korrekt på brandets webshop og at dens produktkatalog er opsat med den rette data i Facebooks Business Manager.

I eksemplet nedenfor har vi opsat en kampagne for Mark&Waldorf, som er optimeret til købskonverteringer, så vi rammer dem, der er mest tilbøjelige til at købe produkterne inden for 7 dage, baseret på deres historiske købsadfærd.

Da vi har fortalt Facebook, hvad vi ønsker at opnå med kampagnen, bruger systemet automatisk vores annoncebudget på at vise den annonce, som får flest til at shoppe – og dermed opnår vi automatisk den laveste pris pr. ny kunde.

Læs vores case med Mark&Waldorf og se, hvad datadreven annoncering kan gøre for selv en mindre webshop.


4. Det sociale bidrag

Klimaet er for alvor sat på den politiske dagsorden – og især de yngre generationers stigende passion for sociale- og miljømæssige mærkesager tvinger modebrands til at indtænke bæredygtighed i hele eller dele af værdikæden.

Genbrug og istandsættelse af tøj bliver mere populært – ligesom at der er en stigning i antallet af forbrugere, der benytter sig af at leje tøj til f.eks. festlige begivenheder.

Hvordan bør modebrands komme denne trend i møde?

Grupper vinder frem på Facebook og for modebrands er der rig mulighed for at styrke relationen til eksisterende kunder og gøre dem til ambassadører ved at engagere dem i et brand-community.

På Facebook er der allerede enormt mange forbrugere, som anvender grupper til at købe og sælge brugt modetøj – og denne adfærd kan I som modebrand benytte jer af.

Hvis I vil være frontløbere inden for bæredygtighed, kan I oprette en Facebook Gruppe under jeres Facebookside, som bl.a. kan facilitere handel med brugte items fra jeres brand.

Det kan virke lidt tåbeligt at “disrupte” sig selv på den måde, men hvis I tør, vil I ikke kun stå stærkere som brand – I vil også blive synlige i Facebook Marketplace, hvor alle brugte produkter, der lægges op i Grupper på Facebook, samles.  

Derudover vil det øge aktiviteten i gruppen, hvor I aktivt kan præsentere nye kollektioner til de loyale fans af jeres brand


5. Data som konkurrenceparametre

E-handelsdata bliver i stigende grad et vigtigt konkurrenceparameter og derfor bør modebrands begynde at indsamle – og ikke mindst eje – data på kunderne for at forblive konkurrencedygtige.

Kundernes adfærdsdata er i dag en valuta i høj kurs, da den kan anvendes til strategi- og produktudvikling samt til at optimere markedsføringsindsatsen på tværs af kanaler.

Hvordan bør modebrands komme denne trend i møde?

Modebrands bør efter min mening ikke længere kun lade forhandlerne stå for salget af deres produkter. Som supplement hertil bør de etablere en webshop, hvorfra de kan sælge direkte til forbrugerne – og via markedspladser som Amazon, Wupti Marketplace og Miinto.

Når Facebooks Pixel er implementeret på webshoppen, får I adgang til data om forbrugernes købsadfærd, som bl.a. gør det muligt at køre kampagner på de sociale medier, hvor I automatisk rammer de forbrugere, som ligner jeres eksisterende kunder.

Dataen forbedrer altså jeres annonceafkast markant, da målretningen af annoncerne baseres på målinger af forbrugernes adfærd i realtid – frem for antagelser.

Når vi udvikler Social Commerce Strategier for modebrands oplever vi ofte, at de har én opfattelse af, hvem deres kunder er – mens dataen fortæller en helt anden historie.

Kilder:

Få tilsendt de 3 bedste annonceformer til modebrands!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få den første i din indbakke med det samme.

  • Konkrete eksempler fra vores kunder
  • Eksempler på hvad du IKKE skal gøre
  • Et anderledes take på annoncering og målsætninger

Når du indsender dine oplysninger via denne formular, overføres de til vores CRM-system og behandles i overenstemmelse med vores politik om beskyttelse af personlige oplysninger .