Vær ikke bange for at prøve noget nyt og bruge de muligheder, Instagram tilbyder.

 

I mit sidste blogindlæg skrev jeg om, hvordan webshops kan forbedre antallet af konverteringer og øge omsætningen ved at bruge Instagram Shopping. Men det siger næsten sig selv, at produkttags alene ikke er nok til at skabe resultater på Instagram.

Derfor har jeg skrevet dette blogindlæg, som fokuserer på, hvordan Instagrams algoritme fungerer, og hvordan webshops og andre virksomheder på Instagram er nødt til at skabe relevant og værdifuldt indhold, hvis de vil fastholde deres følgere og skabe engagement.

Først og fremmest er det vigtigt for mig at understrege, at engagement handler om mere end bare likes og kommentarer. Engagement inkluderer alt fra likes og kommentarer til Direct Messages og delinger, så der er uendelige muligheder for, hvordan man som virksomhed kan engagere brugerne. 

Bliv klogere på Instagrams algoritme

Instagrams algoritme optimeres løbende for at sikre den bedste oplevelse for brugerne. Algoritmen tager (i skrivende stund) højde for tre ting, der er med til at bestemme, hvor i brugernes nyhedsstrøm indhold placeres.

Tre vigtige elementer til en topplacering

  1. Interesse. Instagram vil fremhæve indhold for brugerne, baseret på, hvad de tidligere har vist interesse for, og hvilken form for indhold de interagerer med. Jo mere Instagram tror, en bruger vil synes om indholdet, jo højere placering vil det få.
  2. Aktualitet. Algoritmen tilgodeser nyt og godt indhold. Hvis Instagram ser nyt indhold med højt engagement, vil det blive prioriteret højt og vist først i flere brugeres feed. Derfor er det vigtigt, hvis man vil øge chancerne for engagement, at have en indsigt i, hvornår på dagen ens målgruppe er aktive.
  3. Affinitet. Når brugere interagerer med indhold fra den samme (virksomheds-) profil flere gange og tagger eller bliver tagget i indhold fra den samme profil, vil Instagram registrere det som et godt forhold, og indhold fra den profil vil som følge af interaktionen blive prioriteret højt i brugerens feed. Derfor er det vigtigt som virksomhed på Instagram at svare på kommentarer, dele brugernes indhold, hvor de har tagget ens produkt, og tagge brugerne i opslagene.

 

Det er ikke nødvendigvis det nyeste indhold, der prioriteres højest.

 

Vejen til øget engagement går gennem

… kvalitet, indsigt og aktivering. Èn ting er at vide, hvordan Instagrams algoritme fungerer, og hvad der kan få indholdet præsenteret øverst i brugernes nyhedsstrøm. Noget andet er, hvordan man faktisk får brugerne til at engagere sig og interagere med indholdet.

Budskabet her er, at no size fits all, men at indhold af høj kvalitet, der er relevant for målgruppen, er en god start.

Identificer målgruppen og tilpas indholdet

Hvis man er i tvivl om, hvordan man får engageret målgruppen, kan det være en god idé at undersøge, hvordan de bruger Instagram, og blive inspireret til, hvordan man kan bruge de samme funktioner til at fange deres opmærksomhed.

Stories Highlights på Instagram

Hvis målgruppen bruger Stories, kan Stories Highlights være et oplagt sted at gemme små historier om forretningen, nyheder eller guides, som er interessante for brugerne.
Tøjforretninger kan for eksempel vise trends og nye kollektioner, så brugerne altid har et sted at søge inspiration.

 

Vær konsistente i brugen af Highlights – det vil motivere brugerne til at vende tilbage for at søge inspiration.

 

Som eksemplet herunder illustrerer, kan highlights bruges til at gemme på værdifuld viden til brugerne. Her bruger Roccamore Shoes Highlights til at gemme tips til skopleje, som brugerne gang på gang kan vende tilbage til.

 

                

Afstemninger og opfordringer til handlinger på Instagram

Særligt Stories er oplagte til at aktivere brugerne, og når først de ser en story, er der uendeligt mange muligheder for at aktivere dem. Inkluder en Call-To-Action (kommenter, tag eller følg et link), lav en Instagram-afstemning eller få dem til at stille spørgsmål.

Herunder ses to forskellige eksempler på, hvordan man kan engagere brugerne. Roccamore præsenterer en ny sko og spørger samtidig om brugernes mening. I eksemplet ved siden af bruger Shoe The Bear Stories til at præsentere deres nye AW styles og opfordrer brugerne til at udforske kollektionen på websitet.

 

           

Aktiver og inkluder brugerne med hashtags

Hashtags kan aktivere og inkludere brugerne, men undgå at bruge for mange. Find den gode balance mellem niche-hashtags, som relaterer sig til branchen, populære hashtags, som mange Instagram-brugere søger på – men pas på ikke bare at blive “en i mængden”, og unikke eller brand-hashtags, som er specifikke for jeres forretning. Hashtags kan også bruges til at skabe et fællesskab, som er attraktivt for brugerne at følge og bidrage til. 

 

Det kan være noget så simpelt som virksomhedens navn eller navnet på et populært produkt.

 

Sådan bruger virksomheder hashtags på Instagram

Det danske tøj-brand Ganni er en af de virksomheder, som har formået at skabe et fællesskab omkring deres brand på Instagram under hashtagget #gannigirls. Hashtagget er en samling af indhold, alt sammen tagget med #gannigirls, fra virksomheden selv, influencere, Ganni-fans og almindelige forbrugere.

Det er en måde for Ganni at få vist deres tøj frem af deres målgruppe, samtidig med at det også kan være en motivation i sig selv for at købe tøjet – for at være en “Ganni Girl”.

Vero Moda er et andet godt eksempel på, hvordan et tøj-brand kan bruge hashtags på Instagram til at vise produkter frem ét samlet sted, hvor også forbrugere og influencere deler deres indhold med #veromoda. Hashtagget skaber sandsynligvis ikke den samme fællesskabsfølelse som #gannigirls, men det er stadig en samling af indhold på Instagram, hvor Vero Modas produkter bliver præsenteret af brugerne selv.

Når produkter vises frem af “almindelige mennesker” på de sociale medier, er det gratis markedsføring for virksomheder, som kan inspirere andre til at købe produkterne.