Influenceren er et interessant led i virksomhedens markedsføringsstrategi, fordi vedkommende potentielt kan nå ud til flere tusinde følgere og vil optræde som en troværdig repræsentant for målgruppen.

Sammen har de sociale medier og internettet skabt mulighederne for influencer marketing, som kort beskrevet er, når en virksomhed får en anden til at tale deres sag. Det er ikke noget nyt, at virksomheder bruger helt almindelige mennesker til at bringe deres budskaber frem.

Vi kender det blandt andet fra hudpleje-brandet DOVE, der i mange år har brugt helt almindelige kvinder i deres reklamer. Men influencer marketing adskiller sig, idet der er tale om en andenhåndspåvirkning af en målgruppe, hvor en virksomhed bruger en indirekte afsender (influenceren) til at nå forbrugeren.

Influenceren er et interessant led i virksomhedens markedsføringsstrategi, fordi vedkommende potentielt kan nå ud til flere tusinde følgere og vil optræde som en troværdig repræsentant for målgruppen.

Influencerens fornemmeste opgave i samarbejdet er at fremstå autentisk og ærlig, når produktet trækkes ud af reklameblokken og placeres i et miljø, der ikke direkte har noget at gøre med virksomheden.  

Nyt og relevant alternativ til bannerannoncer

Hos bSocial er vi begejstrede for konceptet omkring influencer marketing, fordi der i samarbejdet mellem virksomhed og influencer er fokus på det relevante indhold, som influenceren producerer for at skabe opmærksomhed omkring et brand eller et konkret produkt.

Virksomhederne bør fokusere på at skabe relevant indhold, der er tilpasset den enkelte platform, så det giver mening for forbrugerne i den kontekst, de befinder sig.

Men hvis der for eksempel er tale om et samarbejde mellem en blogger og en virksomhed, vil samarbejdet i de fleste tilfælde også inkludere bannerannoncer på bloggen. Og hvis bloggeren er en del af et større bloggerfællesskab, vil virksomheden sandsynligvis også købe sig ind på bannerannoncer på flere af de andre blogs i fællesskabet.

Problemet med bannerannoncer er, at rigtig mange forbrugere finder annonceformatet støjende. Derfor bør virksomhederne fokusere på at skabe relevant indhold, der er tilpasset den enkelte platform, så det giver mening for forbrugerne i den kontekst, de befinder sig, hvis virksomheden vil være mere for forbrugerne end støj.

Det handler altså om for virksomhederne i højere grad at inspirere og engagere forbrugerne, som når influenceren omtaler og anbefaler produkterne.

Influencer marketing og annoncering på sociale medier kan nemlig gensidigt styrke hinanden og dermed bidrage til, at virksomhederne får endnu mere ud af deres markedsføring.

Annoncering på sociale medier kan styrke influencer marketing

… og omvendt. Der er en tendens, som peger mod, at mange virksomheder begynder at rykke dele af deres marketingbudget fra de mere traditionelle og etablerede markedsføringskanaler over til de sociale medier og influencers.

Men som det er nu, bruges de to markedsføringsstrategier kun sjældent i sammenspil, på trods af at der ligger et stort potentiale i at føre dem tættere sammen. Influencer marketing og annoncering på sociale medier kan nemlig gensidigt styrke hinanden og dermed bidrage til, at virksomhederne får endnu mere ud af deres markedsføring.

Annonceringen på sociale medier kan sammen med influencer marketing bidrage med en ekstra dimension til markedsføringen, idet platformene kan bruges til at nå ud til en endnu større målgruppe af relevante personer og potentielle nye kunder. Og mere konkret kan annonceringen på Facebook og Instagram blandt andet bruges til at følge op på de personer, der har vist interesse for et produkt i forbindelse med et influencer-samarbejde.

Facebook og Instagram kan også bruges til at udvide målgruppen af relevante personer ved at målrette indhold til personer, der ligner dem, som har vist interesse for indholdet. En anden fordel ved at bruge Facebook og Instagram i stedet for f.eks. bannerannoncer er, at forbrugerne kan blive influencers i tredje led, fordi de sociale medier gør det muligt for brugerne at anbefale produkterne til hinanden i øjeblikket via tags eller delinger af annoncerne. 

Snapchat-annoncering er endnu ikke helt så udbredt, som på Facebook og Instagram, men det er kun fordi, der endnu ikke er så mange, som har fået øjnene op for, hvor stærkt et led i markedsføringen platformen kan være. Målgruppen på Snapchat adskiller sig fra den man finder på Facebook og Instagram, og brugernes adfærd er anderledes. Derfor er det vigtigt, at man som virksomhed tager stilling til, hvilken målgruppe annoncerne skal målrettes og tilpasser indholdet, så det er relevant for modtagerne.

Hvis man fristes til at spørge, om ikke bare influenceren bliver et unødvendigt step på vejen, når virksomhederne ønsker at henvende sig til den relevante målgruppe på de sociale medier, så glemmer man, hvilken væsentlig del af denne struktur influenceren er.

Jovist, kan virksomhederne bruge sociale medier som et led i deres markedsføringsstrategi uden at bruge en influencer – og med succes, men influenceren bidrager med en unik og personlig vinkel, som skaber en stor værdi for virksomhederne, særligt når de skal indlede relationen til helt nye mennesker.

Så hvis influenceren formår at integrere virksomhedens produkt og budskab i sit univers, så det fremstår autentisk, vil der være et stort potentiale for virksomheder i at markedsføre sig på de sociale medier i samarbejde med en influencer.

Forbrugerne kan blive influencers i tredje led, fordi de sociale medier gør det muligt for brugerne at anbefale produkterne til hinanden i øjeblikket.

Nye muligheder for influencers

At bringe influencer marketing og annoncering på sociale medier tættere sammen er heller ikke helt uvæsentligt set med influencerens øjne. Når virksomheder bruger influencerer i deres markedsføring, kan det føre til, at flere bliver bekendte med influenceren og bliver faste følgere.

En anden fordel er, hvis influencerens annoncerer sit eget indhold ud, vil det nå ud til en større målgruppe af relevante personer, som både omfatter dem, der allerede tidligere har vist interesse for influenceren, men det kan også være helt nye mennesker, der ligner dem, som allerede følger med.

På den måde kan influenceren gennem annoncering på sociale medier opretholde relationen til alle interesserede følgere, samtidig med at vedkommende kan opbygge en relation til nye mennesker.

Udover muligheden for at få en masse nye følgere vil influenceren kunne stå stærkere i samarbejdet med virksomheden, idet indholdet via annoncering på sociale medier bliver set af endnu flere relevante personer. Så når en influencer indgår et samarbejde med en virksomhed, vil virksomheden ikke kun købe sig ind på influenceren og dennes følgere, men influenceren kan tilbyde en ekstra dimension i samarbejdet, hvor virksomheden får mulighed for at nå endnu bredere ud, men fortsat til personer inden for samme segment.

Hvis annoncering på sociale medier gøres til en større del af influencer marketing og omvendt, vil det blandt andet kunne resultere i dannelsen af unikke og super relevante målgrupper, som både virksomheden og influenceren kan drage nytte af. Det er desuden også et samarbejde, der vil komme forbrugerne til gode, eftersom de i højere grad vil blive eksponeret for inspirerende og relevant sponsoreret indhold.