For at webshops kan anvende dynamiske annoncer på Facebook og Instagram, skal Facebooks Pixel integreres i shoppens frontend – og der skal laves et produktkatalog, som indeholder den relevante data.

Hvis du er webudvikler og skal sørge for dette, er der her en kravsspecifikation, du kan tage udgangspunkt i.

1. Opsæt et produktkatalog

For at Facebook kan indlæse produkterne fra webshoppen, skal der opsættes et produktkatalog i formatet CSV, TSV, RSS XML eller ATOM XML.

Som det beskrives i Facebooks dokumentation, skal det indeholde følgende felter:

  • id – produktets/variantens ID
  • item_group_id – såfremt produktet er en variant, der er en del af en produktgruppe
  • availability – in stock / out of stock
  • condition – new vælges som udgangspunkt, men ellers refurbished / used
  • title – max 100 tegn
  • description – dette felt er påkrævet, men vi bruger det ikke, så indsæt evt. bare “beskrivelse” i feltet, hvis det er nemmere
  • image_link
  • brand dette felt er påkrævet, men hvis shoppen kun sælger sit eget brand, kan dette indsættes statisk
  • price – f.eks. 399 DKK
  • sale_price – skal tilføjes, når varen er på udsalg

Derudover skal det også indeholde følgende felt, for at vi kan segmentere produkterne:

  • product_type – skal indeholde produktets kategoristi – f.eks. Herretøj > Blazers

Såfremt dataen er tilgængelig vil det være en fordel, hvis følgende felter også kan tilføjes:

  • additional_image_link – en kommasepareret liste med links til ekstra billeder af produkterne)
  • shipping – skal formateres som COUNTRY:STATE:SHIPPING_TYPE:PRICE og er især relevant, når der er fri fragt)
  • size
  • gender

2. Integrer Facebooks Pixel på websitet

Følgende kode skal eksekveres på de enkelte produktsider. “Content_ids” skal indeholde produktets ID, som det fremgår i shoppens produktkatalog. Hvis muligt, skal “value” indeholde produktets pris. “currency” udskiftes med den aktuelle valuta.

<script>
	
  fbq('track', 'ViewContent', {
  content_ids: ['1234'],
  content_type: 'product',
  value: 0.50,
  currency: 'DKK'
});
	
</script>

 

Såfremt produktet har flere varianter, anvendes følgende kode i stedet. “content_ids” skal i så fald indeholde produktgruppens ID, som det fremgår af produktkataloget. “currency” udskiftes med den aktuelle valuta.

<script>
	
  fbq('track', 'ViewContent', {
  content_ids: ['1234'],
  content_type: 'product_group',
  value: 0.50,
  currency: 'DKK'
});
	
</script>

 

Når et produkt lægges i kurven skal følgende kode eksekveres. “content_ids” skal indeholde ID´et på det produkt, der er tilføjet til kurven. “currency” udskiftes med den aktuelle valuta.

<script>

fbq('track', 'AddToCart', {
  content_ids: ['1234'],
  content_type: 'product',
  value: 3.50,
  currency: 'USD'
});
</script>

 

Koden kan passende eksekveres, når man klikker på “Tilføj til kurv”-knappen, som vist nedenfor, hvor knappen har “addToCartButton” som ID. “currency” udskiftes med den aktuelle valuta.

<script type="text/javascript">
  var button = document.getElementById('addToCartButton');
  button.addEventListener(
    'click', 
    function() { 
      fbq('track', 'AddToCart', {
        content_name: 'Really Fast Running Shoes', 
        content_category: 'Apparel & Accessories > Shoes',
        content_ids: ['1234'],
        content_type: 'product',
        value: 4.99,
        currency: 'USD' 
      });          
    },
    false
  );
</script>

 

Når man har fuldført ordren, skal følgende kode eksekveres. “content_ids” skal indeholde de produkter, man har købt. “value” skal indeholde det samlede beløb, man har købt for. “currency” udskiftes med den aktuelle valuta.

<script type="text/javascript">

fbq('track', 'Purchase', {
  content_ids: ['1234', '4642'],
  content_type: 'product',
  value: 21.97,
  currency: 'DKK'
});
</script>

Ovenstående koder er obligatoriske for webshops, men hvis det er muligt, er det en kæmpe fordel, hvis følgende koder også indsættes.

Når man foretager en søgning på websitet, skal følgende kode eksekveres: