[ultimate_heading main_heading="Introduktion til Facebook annoncering"][/ultimate_heading]

Før du starter med at opsætte din kampagne i annonceadministrator eller Facebooks Power Editor er det vigtigt, at du først designer den.
Og her mener jeg ikke, at du skal designe selve grafikken til annoncen – nej, du skal designe kampagnestrukturen.
Går en håndværker i gang med at bygge et hus uden en plantegning, er der en vis sandsynlighed for, at det ikke bliver som ønsket.
Det samme gælder, når det kommer til Facebook annoncering.
I det følgende vil jeg give dig indsigt i, hvordan du designer din Facebookkampagne – og som du vil opdage, så er selve Facebook annoncerne faktisk det sidste, du kommer til at arbejde med i processen.

[ultimate_heading main_heading="Facebook Annoncering"]Det konceptuelle omkring kampagner[/ultimate_heading]

Giv mig 3 minutter af dit liv og lær om strukturen på Facebook-kampagner.
– Især vigtigt for dig, der skal til at…
Posted by bSocial on Wednesday, April 20, 2016

En Facebookkampagne vil altid bestå af tre niveauer:

  1. Kampagne
  2. Annoncesæt
  3. Annoncer

Under en kampagne kan du have flere annoncesæt og under et annoncesæt, kan du have flere annoncer.
For hvert niveau skal du definere en række indstillinger – uanset om du bruger Facebooks Ad Creator eller Power Editor.
Booster du et opslag på Facebook, opsætter du i princippet også en kampagne i disse tre niveauer, men du bliver ikke bedt om at definere indstillingerne på samme måde.
Det skyldes, at Facebook klarer det hele for dig – boost er nemlig et annonceværktøj lavet til simple kampagner, hvor et opslag blot skal ud til flere mennesker.
Når du vil opsætte en mere avanceret kampagne, kommer du til at arbejde med de tre niveauer – og derfor skal vi kigge nærmere på de forskellige indstillinger for dem i de følgende afsnit.

[ultimate_heading main_heading="Kampagneniveau"]Hvad er det, du vil med din kampagne?[/ultimate_heading]

På kampagne-niveau er der primært én ting, du skal definere – men den er også vigtig. Det er nemlig målsætningen for din kampagne – og den afgører, hvad du får for pengene.

Målsætning

Facebook har et stort udvalg af målsætninger, du kan vælge imellem.
Det er vigtigt, at du tænker dig grundigt om, inden du definerer den – målsætningen har nemlig indflydelse på de annonceformer, du kan vælge, samt hvem i din målgruppe, som Facebook vælger at vise annoncen til.
Vælger du målsætningen “Klik til website” viser Facebook dine annoncer til personer, som er tilbøjelige til at klikke sig videre til dit website, men vælger du derimod “Websitekonverteringer” fokuserer Facebook på at ramme de mennesker, som er tilbøjelige til at konvertere (f.eks. købe, tilmelde sig nyhedsbrev eller hvad du nu måtte have valgt at måle på).
Der findes i skrivende stund 12 forskellige målsætninger, du kan vælge imellem, når du kører annoncering på Facebook:

  • App-interaktion (få mere interaktion i din mobilapp)
  • Installation af app (få flere til at installere din mobilapp)
  • Kendskab til brand (gør flere opmærksomme på dit brand)
  • Klik til website (send folk til dit website)
  • Begivenhedssvar (få flere til at deltage i din begivenhed)
  • Leadgenerering (skaf flere leads, f.eks. nyhedsbrevsmodtagere)
  • Lokalt kendskab (nå ud til personer i lokalområdet)
  • Krav på tilbud (få folk til at “Hente” tilbudskuponer på Facebook)
  • Synes godt om for side (få flere likes)
  • Interaktion med sideopslag (få flere til at like, kommentere, dele og klikke på dit opslag)
  • Videovisninger (få flere til at se din video – i mindst 3 sekunder)
  • Websitekonverteringer (få flere til at foretage en handling på dit website)

Du kan altid finde en opdateret liste over målsætningerne for Facebook annoncering her: Facebook Ads Guide.
Denne guide viser også eksempler på de annonceformer, du kan vælge med de forskellige målsætninger.
[clickToTweet tweet=”Husk – målsætningen for din Facebookkampagne definerer udvalgte af annonceformer.” quote=”Husk – målsætningen for din Facebookkampagne definerer udvalgte af annonceformer.”]

Facebook annoncer købes via en auktion, hvor højestbydende annoncør får vist sine annoncer. Derfor afhænger prisen af, hvor stor efterspørgsel der er på den pågældende målgruppe, samt om man som annoncør vil betale per klik eller per 1000 visninger. Der er mange forskellige annonceformater på Facebook, hvorfor målet med denne artikel er at give dig en oversigt over hvilke muligheder, man har som annoncør på Facebook. 
Ønsker du, at lære hvordan man opsætter kampagner via Facebooks Power Editor, så tag et kig på bSocial Academy, som indeholder en lang række online kurser i dette. 

Forskellen på annoncer og opslag

Det kan være svært at kende forskel på en annonce og et opslag, hvis ikke man ved hvordan. De fleste annonceformer ligner nemlig de ikke-betalte opslag, som pryder nyhedsstrømmen på Facebook. Det, du skal kigge efter, er om der står “Sponsoreret” på opslaget. Gør der dette, ser du det, fordi en annoncør har betalt for det.

Annonceplaceringer

Højre Side af Facebook

I “gamle dage” befandt alle annoncer sig i højre side af Facebook, hvilket stadig er en mulighed, man kan vælge. Annoncer i højre side er oplagte, hvis man ønsker at opnå mange indtryk, som man kender det fra bannerannoncer på forskellige online medier, men ikke så meget, hvis man skal ud med et kompliceret budskab.
Eksempel på annonce i højre side af Facebook

News Feed på Facebook

Siden 2012 har det også været muligt at placere sine annoncer i Nyhedsstrømmen på Facebook. Det kræver en Facebookside, da annoncerne oprettes som opslag, der eksisterer på Facebook med siden som afsender, men ikke vises på Facebooksidens Tidslinje. Annoncer i Nyhedsstrømmen er som udgangspunkt dyrere per tusinde visninger end dem i højre side, men de er også bedre til at skabe resultater såsom kliks, videovisninger og salg.
Eksempel på annonce i nyhedsstrømmen

News Feed på Facebook Mobil

Annoncer kan ikke kun vises i Nyhedsstrømmen på computer-versionen af Facebook. De vises også fint – i et mindre format – i Nyhedsstrømmen på smartphones, når man bruger Facebooks mobilapp. Man bør kun benytte annoncer i den mobile Nyhedsstrøm, hvis man linker til en side, som vises ordentligt på mobil.
mobilannonce

Audience Network

Derudover kan man få vist dem via Facebooks Audience Network. Vælger man dette, vil annoncerne blive vist ifm. mobilspil og andre services, som afbryder oplevelsen med reklamer. Man bør tænke over, om denne placering har en positiv eller negativ indvirkning på virksomhedens brand.
audiencenetworkbanner
audiencenetwork

Annonceformer

Hos Facebook vælges annonceformen ud fra, hvad din målsætning med kampagnen er. Til den travle læser er der her en oversigt over målsætningerne – annonceformerne til hver af disse illustreres senere i artiklen.

  • Trafik til dit website
  • Websitekonverteringer (f.eks. salg)
  • Engagement omkring et opslag
  • Likes af din Facebookside
  • App installationer
  • App engagement
  • Lokalt kendskab
  • Begivenhedssvar
  • Hentninger af tilbud
  • Videovisninger

Trafik og konverteringer

Du bruger de samme to annonceformer til at skabe trafik og konverteringer. For at have konverteringer som målsætning, skal der dog indsættes noget kode på din hjemmeside, som registrerer f.eks. salg eller leads.
Linkannonce (med billede)
Denne annonceform er oplagt til at skabe trafik og salg, da både billedet, overskriften og beskrivelsen linker videre til webshoppen.

De æder vores køkkenhaver, de ødelægger blomsterbedet, de myldrer frem på græsplænen – og de er IKKE velkomne! Vil du være med i kampen mod dræbersnegle?
Posted by Plantetorvet.dk on Friday, August 7, 2015

Linkannonce (med video)
Denne annonceform skaber trafik samtidig med, at den skaber indsigt i det produkt/koncept, man ønsker at formidle, da den indeholder en video i stedet for et billede. Videoen linker først til hjemmesiden, når den slutter, men overskriften og beskrivelsen linker til hjemmesiden hele tiden. Dette er ikke tilfældet på alm. videoannoncer.
Linkannonce med video
Karrusel annonce
Præsentér flere produkter fra din webshop med karrusel annoncer! Du kan i denne annonceform indsætte op til 5 forskellige billeder, som hvert især linker til en specifik side på din webshop.

Man kan få gode resultater af at plante roser og stauder sammen – både på et visuelt niveau, men også fordi stauderne…
Posted by Plantetorvet.dk on Thursday, September 10, 2015

Opslagsengagement

Når du opsætter en annonce med henblik på at opnå engagement, så vil det typisk være med udgangspunkt i et eksisterende opslag, du har oprettet. Dermed kommer annoncen altså til at ligne dette opslag med undtagelse af, at der vil stå “Sponsoreret” i stedet for datoen på opslaget.
Såfremt du ikke ønsker at benytte et opslag fra Facebooksiden, kan du også generere et opslag, der kun fungerer som annonce. Dette vil typisk være et billedeopslag med en tilhørende tekst.
Sidstnævnte kan især være praktisk, hvis du ønsker at splitteste mellem forskellige billeder – det bør Facebooksiden ikke bruges til 🙂

Facebookside likes

Og så er der selvfølgelig like-annoncer. Disse opfordrer folk til at like din Facebookside og vises fint i både News Feed og i højre side. Tænk meget over, hvem du målretter dem mod. Det er mere relevant at konvertere website besøgende til likes end at målrette dem mod alle og enhver.
like_news_feed_desktop
like_news_feed
like_hojre_side

App installationer

Vil du have flere til at downloade din mobil applikation? Det er nemt som en leg med mobile install ads, som linker direkte til Google Play eller iTunes Store, hvor modtageren kan downloade din applikation ned med et klik. Facebook har også meldt ud, at man i nogle tilfælde endda kan downloade uden at blive sendt til den respektive app store først. Det fungerer bedst med applikationer, der ikke koster noget – eller som henvender sig til meget præcise segmenter.

facebook_mobile_install_annonce

Ønsker man at målrette sig personer, som allerede har installeret ens mobil applikation, så findes der også en annonceform til dette (Mobile engagement ads). Her er “Installer nu” skiftet ud med “Brug app”.
For at benytte dig af mobile install ads og mobile engagement ads, skal din mobil applikation integreres med Facebook API. Send denne guide til din programmør, hvis du ikke selv ved hvordan.

Videovisninger

Vil du lære at opsætte disse annonceformer i Facebooks Power Editor?

Tag et kig på bSocial Academy – en online kursusplatform med flere end 100 lektioner i bl.a. Facebook annoncering eller book 1:1 Undervisning.