Vidste du, at du kan have en gruppe tilknyttet din virksomhedsprofil på Facebook? Mange virksomheder er ikke klar over de muligheder, der ligger i at have sin egen gruppe tilknyttet virksomhedsprofilen på Facebook. For de fleste er Facebook-grupper noget, som mange er medlem af eller administrerer på deres private profiler. Det kan være, du er medlem af en mindre privat gruppe med naboerne i din opgang, eller du er måske medlem af en de store åbne grupper med salg og køb af brugte varer. Der findes uendeligt mange forskellige grupper på Facebook, men i dette blogindlæg vil jeg give dig et indblik i, hvordan virksomheder kan bruge Facebook-grupper.

Hvad kan Facebook-grupper bruges til?

Der er rigtig mange versioner af, hvordan en virksomhed kan anvende Facebook-grupper. Herunder har jeg samlet et udpluk af de mest almindelige, og du vil med stor sandsynlighed kunne finde mindst én, der passer til din virksomhed.

Kundecommunity

En af de mest anvendte former for Facebook-grupper til virksomheder er et såkaldt kundecommunity. Et kundecommunity kan bruges på flere forskellige måder, men i de fleste tilfælde vil grupperne bestå af de mennesker, der har vist interesse for din virksomhed eller det produkt, du sælger. Her finder man oftest sine mest trofaste brandambassadører, som elsker at tale om ens produkt og interagere med det indhold, der bliver delt. I disse grupper handler det både om at opfordre til dialog ved for eksempel at inspirere til, at brugerne deler billeder af produktet, samtidig med at man bør sikre en god tone i de opslag, brugerne slår op. Brugernes bidrag er hele essencen i denne form for grupper, fordi de er med til at sikre et konstant flow af indhold, men det sætter samtidig krav til, at man forholder sig til, hvilken form for indhold brugerne deler og sikrer sig, at det er relevant for det pågældende community. Vigtigst af alt, så må du i denne gruppeform ikke lave salgsmindede opslag. Din målgruppe her er allerede overbevist og har højest sandsynligt allerede købt dit produkt, så din opgave er nu blot at inspirere, så skal resten nok ske ad sig selv.
I nedenstående eksempel har HBO på deres Facebook-side gruppen “Big Little Lies Official Group”. Denne side er for alle fans af deres populære serie “Big Little Lies”, hvor de kan lave opslag og drøfte alt omkring serien. 

Betalte Facebook-grupper

En anden mulighed, du har, er at lave en privat eller skjult gruppe, som kun betalende medlemmer får adgang til. Det kan enten være, at medlemmerne her får adgang til gruppen via et andet produkt, du tilbyder, hvis ikke gruppen er produktet i sig selv. Hvordan du vil styre denne gruppe, afhænger af dit produkt, men i de fleste tilfælde, fungerer du som ordstyrer og skal derfor sørge for at holde gruppen aktiv og relevant for dine medlemmer.
Vi har selv, i forbindelse med vores onlinekursus “Power Editor – og videnskaben bag Facebook annoncering!”, eksperimenteret med en lukket gruppe, som kun de betalende brugere af kurset har adgang til. Her giver vi løbende den nyeste viden omkring annoncering på Facebook & Instagram, så vores medlemmer, som selv arbejder med annoncering, altid er opdateret. 

Interessegrupper

En Interessegruppe på Facebook er de fleste af os medlemmer af. Enten er vi medlem af Facebook-grupper for køb og salg second-hand tøj, grupper dedikeret til kæledyr eller sportsrelaterede grupper. Der findes altså et hav af interessegrupper, men fælles for rigtig mange er, at de er administreret af privatpersoner og ikke af en virksomhed – og det er uudnyttet potentiale! Der ligger rigtig gode brandingmuligheder for en virksomhed i at have og administrere en interessegruppe på Facebook – du skal blot vurdere, om du har tiden. En interessegruppe er ikke brandspecifikt, men har et langt bredere fokus. Sælger din virksomhed f.eks. hundefoder, så skal din interessegruppe ikke handle om det hundefoder, du sælger, men derimod generelt om hunde, hvor hundeejere kan dele deres erfaringer med legetøj, udstyr, øvelser og måske foder, hvis de starter samtalen. Som du næsten kan gætte dig til, og måske er bevidst om, så passer disse grupper stort set sig selv i forhold til indholdet. Dit primære arbejde ligger i at sikre en god tone i gruppen, og eventuelt byde ind med din ekspertviden på området.
Romhatten.dk har lavet “Romhatten Forum”, der er en gruppe for alle danske rom-elskere. Der er ikke fokus på reklame eller bestemte rom-mærker, men derimod blot alt, der vedrører rom. Et godt eksempel på, hvordan man kan lave en interesse gruppe uden at indeholdet er fokuseret på virksomheden.

Interne Facebook-grupper

En intern gruppe på Facebook er noget, flere og flere virksomheder benytter sig af, fordi mange medarbejdere efterhånden er på Facebook. Enten er den tilknyttet virksomheden eller oprettet af en privatprofil. Disse Facebook-grupper bruges til den interne kommunikation i virksomheden, og grupperne kan administreres på flere måder. Brug gruppen som det sociale samlepunkt, hvor kulturen styrkes. Planlæg firmafester, løbeture, fredagsbare og del sjove stunder fra kontoret.
Er der mange ansatte i virksomheden, så lav eventuelt flere grupper og inddel dem i de forskellige afdelinger eller i de teams, der arbejder sammen, for at kunne dele fremskridt i projekter med hinanden. Det er et forholdsvist primitivt Project Management System, men det er bedre end intet Project Management System.

Fokusgrupper

Skal du indsamle værdifuld data til din virksomhed blandt jeres primære målgruppe, så lav en fokusgruppe på Facebook. Her kan du samle de mennesker, du har behov for deltager – personer, der ikke kender dit brand, personer, der kender dit brand, men ikke har købt dit produkt eller måske dine brandambassadører. Brug siden til research, lav afstemninger eller start en debat omkring et bestemt emne.
Laver du eksempelvis sko, men er i tvivl om, hvorvidt din nye kollektion falder i god jord hos dine brandambassadører, så inviter dem ind i gruppen for at give deres ærlige mening om kollektionen. Har du derimod brug for at finde ud af, hvorfor en bestemt målgruppe ikke vil købe dine sko, så inviter dem ind og start en åben dialog  – måske får du rigtig værdifuld viden, du kan bruge til at skabe vækst i din forretning.

Opsætning af Facebook-grupper for virksomhed

Som nævnt tidligere, så er mange af de grupper, der eksisterer på Facebook, administreret af private profiler og ikke virksomheder, men jeg vil opfordre dig til at gøre det fra virksomhedsprofilen. På den måde er det virksomheden, som er afsender, og det har en stor branding-værdi i forhold til, hvis det var din private profil, der oprettede gruppen.

Oprettelse af Facebook-grupper

Når du er inde på virksomhedens Facebook-siden, opretter du dine grupper under “Grupper” og finder knappen “Opret gruppe”.  Du skal være Administrator på Facebook-siden for at kunne oprette grupper.

Privatindstillinger for din Facebook-gruppe

Det første, du skal tage stilling til, er selvfølgelig navnet på gruppen, hvilke medlemmer der skal tilføjes, og sidst, men ikke mindst, privatindstillinger. Sidstnævnte er meget vigtigt at tage stilling til.

Offentlig gruppe

“Alle kan se gruppen, dens medlemmer og deres opslag.” Du skal vælge denne type, hvis du gerne vil, at udefrakommende kan finde din gruppe og se det indhold, der bliver postet, for på den måde at se, om det kunne være noget for dem. Denne form for gruppe kunne være en interesse gruppe eller et kundecommunity.

Lukket gruppe

“Alle kan finde gruppen og se, hvem der er med i den. Kun medlemmer kan se opslagene.” Du skal vælge denne type, hvis du gerne vil, at folk kan finde din gruppe, men ikke ønsker, at de kan se indholdet, før de er medlemmer. Denne form kan bl.a. bruges til betalte grupper.

Hemmelig gruppe

“Kun medlemmer kan finde gruppen og se opslagene.” Brug denne form, hvis du ønsker, at din Facebook-gruppe skal være skjult for alle andre end medlemmer. Denne form kan bl.a. bruges til interne grupper eller fokusgrupper, som du naturligt ikke er interesseret i, at alle skal se.
Læs Facebooks egen forklaring på Privatindstillinger for grupper på Facebook, hvis du gerne vil gå mere i dybden med disse.

Generelle indstillinger og overvejelser

Der er selvfølgelig de generelle indstillinger, som coverbillede (Læs vores blogindlæg om billedstørrelser på Facebook), gruppetype og beskrivelse, som de fleste får udfyldt, og som er lette at tage stilling til. Dog er der andre vigtige indstillinger, som du bør forholde dig til, inden gruppen for er aktiv og åben for medlemmer.

Godkendelse af medlemskab

Tag stilling til om alle i gruppen skal kunne godkende anmodninger om medlemsskab, eller det kun skal være administratorer eller ordstyrere. Har du en interessegruppe eller et kundecommunity, er det ikke sikkert, at du skal godkende alle anmodninger – det kan dine eksisterende medlemmer ligeså godt gøre. Har du derimod en lukket eller en hemmelig gruppe, vil det i de fleste tilfælde kun være administratorer eller ordstyrere, der skal godkende anmodninger om medlemskab.

Opslagstilladelser

Tag stilling til om alle i gruppen skal kunne lave opslag, eller det kun skal være administratorer eller ordstyrere. Har du en offentlig gruppe, som f.eks. en interessegruppe, så skal alle kunne lave opslag, da det er medlemmerne, der skal skabe indholdet. Ønsker du derimod at styre indholdet i en gruppe, f.eks. i en fokus gruppe eller en betalt gruppe, skal du vælge “Kun administratorer og ordstyrere”.

Opslagsgodkendelse

Vælger du i “Opslagstilladelser”, at alle må lave opslag, kan du også vælge at slå opslagsgodkendelse til. På den måde sikrer du dig, at det indhold, der bliver slået op, ikke er irrelevant for gruppens medlemmer. På den anden side, giver det dig også ekstra arbejde, og flowet i gruppen bliver ikke det samme, fordi dialogen og indholdet er afhængig af, at du har tid til at se det igennem.

Opslagstilladelser for historier

Her kan du igen vælge, om alle må lave historier eller “stories”, eller om det kun skal være Admins og Ordstyrere, der har den mulighed. Da mange historier ofte er private, kan man risikere, at det samme vil være tilfældet i din gruppe. Jeg anbefaler, at man prøver det af, for at se om ens medlemmer kan lave relevante stories, og oplever man for meget irrelevant indhold, kan man slå muligheden fra igen.

Godkendelse af historie

Ligesom ved opslag har du mulighed for at skulle godkende de historier, der bliver lagt op. Her er det igen et spørgsmål om din tid. Da historier ofte er meget “her og nu” oplevelser, er det en god idé, at de godkendes eller afvises forholdsvis hurtigt efter anmodning. Ønsker du, at teste stories, men er i tvivl om relevansen, kan det være en god idé at slå til i en testperiode.
Du finder disse indstillinger ved at vælge “Mere” i menuen under coverbilledet. Derefter vælger du “Rediger indstillinger for gruppe”.

Sådan får du flere medlemmer i din Facebook-gruppe

Alle, der har en gruppe, ønsker naturligt at udvide antallet af medlemmer, medmindre det er en intern gruppe. Der er forskellige måder på, hvordan du udvider antallet af medlemmer i din gruppe, som jeg vil præsentere dig for herunder.

Invitation via e-mail

Har du et nyhedsbrev, er det oplagt at bruge til at promovere din gruppe og vedhæfte et link til gruppen. Det er både aktuelt, hvis du har en interessegruppe, et kundecommunity eller måske endda en fokusgruppe. Det afhænger selvfølgelig af, hvilke lister du har i dit nyhedsbrev.

Invitation via “Tak-side”

Har du en webshop, kan det være en god idé at bruge takkesiden til promovering af gruppen og vedhæfte et link, fordi du ved, at disse mennesker er interesserede i dit produkt og måske derfor også i af at være medlem af en interessegruppe eller et kundecommunity. Sælger du ligesom os kurser og workshops, hvor man samtidig får adgang til en betalt gruppe, kan linket til gruppen ligeledes fremstå på “Tak-siden”, så disse mennesker kan anmode om medlemsskab med det samme efter endt betaling.

Annoncering på Facebook

En tredje mulighed er selvfølgelig annoncering af dine Facebook-grupper. I første omgang, synes jeg, du skal fokusere på de mennesker, der kender dig. Det er altså dine følgere, personer, der har interageret med dig på Facebook og Instagram, websitebesøgende og eventuelt nyhedsbrevsmodtagere – alt sammen målgrupper, du kan opsætte i Facebooks Målgrupper. Er du i tvivl om, hvordan du kan målrette dig dine websitebesøgende, så læs Kaspers komplette guide til Facebooks Pixel. Dernæst kan du altid prøve at ramme helt nye mennesker, der ligner dem, der kender dig i forvejen. Det vil selvfølgelig afhænge af din gruppe, om det er relevant at annoncere og få mange nye medlemmer. Det vil i mange tilfælde give god mening, hvis du har en interessegruppe, et kundecommunity eller en betalt gruppe.

Så, hvad venter du på? Få lavet den Facebook-gruppe, som giver mening for lige præcis din virksomhed og dine kunder, og husk at lave den fra virksomhedens Facebook-side, og ikke en privatprofil. Mangler jeg, at få besvaret nogle af de spørgsmål, du sidder med angående Facebook-grupper, så tøv ikke med at stille dem i kommentarfeltet 🙂 Så vil jeg gøre mit bedste for vejlede dig, så du kan få succes med din nye Facebook-gruppe!