Facebook Workshop

Har du udfordringer med Business Manager eller ønsker du hjælp til at opsætte kampagner på Facebook og Instagram?

Book en Facebook Workshop og lad os udvikle dine færdigheder, så du bliver klædt på til at få mere ud af hver annoncekrone!

Book en Workshop

Hvad er et Facebook Pixel?

Facebooks Pixel er et stykke kode, man integrerer i sit website med henblik på bedre måling, optimering og målretning af kampagner på Facebook.

Koden lader Facebook indsamle data om websitets besøgende, herunder hvem de er (på Facebook), og hvilken adfærd de har på websitet (hvad de foretager sig). Lidt ligesom Googles trackingkode indsamler data på websitets besøgende, som du endda live kan analysere i Google Analytics.

People-based Tracking

Facebooks Pixel-sporing tager udgangspunkt i den besøgendes bruger-ID på Facebook, når den registrerer adfærden. Dermed kan den spore handlinger på tværs af sessioner og enheder, hvilket gør målingerne mere præcise end f.eks. målingerne i Google Analytics.

Der er dog altid sessioner, man som annoncør ikke kan spore, f.eks. hvis du foretager et køb fra en computer, hvor kun din kæreste er logget ind på Facebook.

Derfor skal du anvende Facebooks Pixel

Jeg vil klart anbefale dig, at indsætte et Facebook Pixel på virksomhedens website med det samme – også selvom du endnu ikke vil køre kampagner på Facebook.

Pixelet begynder (logisk nok) først at indsamle data på de besøgende, idet det indsættes på websitet. Derfor nytter det ikke noget, at du først indsætter det, når du vil i gang med at annoncere.

Når pixelets grundkode og tilhørende hændelseskoder (mere herom senere) er indsat på websitet, får du som annoncør adgang til en række funktioner, som virkelig kan forbedre dine kampagner på Facebook og Instagram markant.

Lad mig præsentere dem for dig.

Måling og tilskrivning af konverteringer

Hvis du opsætter det korrekt, måler Facebooks Pixel på, hvilke handlinger de besøgende på virksomhedens website foretager sig. Det kunne være at tilmelde sig et nyhedsbrev, udfylde en kontaktformular eller lægge en ordre i shoppen.

Informationen sendes videre til Facebook, som herefter inkluderer dataen i rapporten for de annoncer, du kører på din annoncekonto.

Dermed kan du se, hvad dine annoncer på Facebook har resulteret i af handlinger ovre på virksomhedens website. Som webshop vil du f.eks. kunne se, hvor mange der har købt et produkt efter at have set eller klikket på en annonce og endda hvor meget, der er købt for.

Skærmbilledet herunder er et udsnit af en rapport i Annonceadministrator for en webshop. Af rapporten fremgår det, at kampagnen har resulteret i 586 produktvisninger, 43 tilføjelser til indkøbskurven og 17 køb til en værdi à 21.646 kr.

Rapportens data giver mulighed for at evaluere på, hvordan kampagnerne på Facebook klarer sig, men denne data vises kun i rapporten, fordi virksomheden har indsat sit Facebook Pixel på webshoppen.

Hvis man ikke har en webshop, kan man måle på andre værdifulde handlinger, herunder besøg på virksomhedens kontaktside eller udfyldninger af en tilbudsformular.

Her er et udsnit af en rapport fra en B2B-virksomhed, som har markedsført sig for få tusinde kroner via annoncer på Facebook:

Ingen af annoncerne leder modtagerne til kontaktsiden, men det er heller ikke det primære mål med kampagnerne. Alligevel kan vi ved hjælp af Facebooks Pixel få en fornemmelse af, hvor mange der, efter at have klikket på en af annoncerne, har klikket sig videre til kontaktsiden eller indhentet et tilbud via kontaktformularen.

Optimering til konverteringer

Endnu en fordel ved at anvende Facebooks Pixel er, at du kan optimere til konverteringer på virksomhedens website.

Optimerer du din kampagne til konverteringen “Køb”, vil Facebook automatisk levere dine annoncer til dem i din målgruppe, som er mest tilbøjelige til at købe på webshoppen. Dermed vil du kunne opnå et højere afkast på dine annoncer.

Jo mere data, der er indsamlet på tidligere købere og websitebesøgende via pixelet, jo bedre vil Facebook kunne levere annoncerne til andre, som vil være tilbøjelige til at gøre det samme.

Hvis du vil vide mere om konverteringsmålsætningen, og de andre målsætninger på Facebook, kan du læse mere her: Facebooks målsætninger for annoncering

Målretning mod værdifulde målgrupper

Har du nogensinde udforsket Zalandos sortiment af modetøj og sko online? I så fald har du sikkert også oplevet at blive forfulgt af reklamer på Facebook og andre digitale platforme efterfølgende!

Konceptet kaldes remarketing, og det bruges i stort omfang af webshops, som vil sikre salg, blandt dem der har vist interesse for deres produkter for nyligt. “Virker det?” – Ja, det øger konverteringsraten, men hvis man sælger billige produkter med lav avance og har en lav gennemsnitlig ordreværdi, er det muligvis ikke en god forretning.

Remarketing behøver ikke være spammende. F.eks. er opslaget herunder målrettet personer, der har besøgt vores website for nyligt, men vi forsøger ikke at sælge noget til modtagerne, vi vil blot styrke relationen og positionere os:

Vi har brugt 150 kr. på at annoncere opslaget ud til vores websitebesøgende, og det har resulteret i over 100 nye læsere samt god social feedback på opslaget.

Nå, men lad os vende tilbage til, hvorfor Facebooks Pixel er vigtigt i denne sammenhæng:

Facebooks Pixel indsamler data på de besøgende, derfor er det også dét, der gør det muligt at oprette målgrupper bestående af websitebesøgende.

Du kan f.eks. lave målgrupper bestående af:

  • Dem, der har besøgt virksomhedens hjemmeside inden for 180 dage
  • Dem, der har besøgt en bestemt underside på virksomhedens hjemmeside inden for 180 dage (f.eks. bSocial.dk/blog)
  • De 25 % af de besøgende, som har brugt længst tid på virksomhedens hjemmeside
  • Dem, der har foretaget en bestemt handling på virksomhedens hjemmeside inden for 180 dage (f.eks. købt noget på en webshop eller tilmeldt sig et nyhedsbrev)

Du kan også udelukke disse mennesker fra de målgrupper, du ellers målretter dig mod på Facebook og Instagram, for på den måde at sikre, at du når ud til “helt nye” mennesker.

Værdifuld analyse i Facebook Analytics

Facebook har lavet en pendant til Google Analytics, nemlig Facebook Analytics.

Når Facebooks Pixel er indsat på virksomhedens website, kan du via dette analyseprogram indhente masser af værdifuld viden om dine besøgende og deres interaktioner.

Du kan også kombinere dataen med den fra din Facebook-side og dermed f.eks. se, hvor mange der køber på virksomhedens webshop efter at have sendt en besked til Facebook-siden via Messenger eller efter at have kommenteret på et opslag. Værdifuldt? Det tror jeg nok!

Facebook Workshop

Har du udfordringer med Business Manager eller ønsker du hjælp til at opsætte kampagner på Facebook og Instagram?

Book en Facebook Workshop og lad os udvikle dine færdigheder, så du bliver klædt på til at få mere ud af hver annoncekrone!

Book en Workshop

Sådan installeres virksomhedens Facebook Pixel

Hvis du ikke har stærke tekniske kompetencer, vil jeg anbefale dig, at du får en kollega med en god forståelse for HTML/CSS/Javascript til at indsætte koden på virksomhedens website.

Indsættes koden forkert, kan det ske, at hjemmeside pludselig ikke virker, og det ville jo være en skam 🙂

Selve stamkoden er nem at indsætte, men hændelseskoderne kræver lidt mere, især hvis der skal tilføjes specielle parametre, hvilket jeg uddyber senere i indlægget.

I det følgende afsnit viser jeg dig, hvordan man installerer koden på traditionel vis, og hvordan det kan gøres automatisk via en række plugins til de mest populære CMS-systemer.

Sådan finder du dit Facebook Pixel’s stamkode

  1. Start med at besøge virksomhedens annoncekonto. Hvis den er opsat i Business Manager, finder du den via business.facebook.com – og ellers finder du den via facebook.com/ads/manage.
  2. Åben menuen på din annoncekonto ved at klikke på de tre streger øverst til venstre og klik på “Pixels”. Hvis ikke du kan se menupunktet, skal du klikke på “Alle værktøjer” først.
  3. Klik nu på “Opsæt Pixel” (den grønne knap), giv den et passende navn (f.eks. virksomhedens navn) og klik “Opret”.

    Hvis du (eller en anden) allerede har oprettet et Pixel på annoncekontoen, skal du i stedet klikke på “Vis opsætningsvejledning”:

  4. Du kommer nu til opsætningsvejledningen, hvor du har en række valgmuligheder. Hvis du har en udvikler, som skal indsætte pixelkoden, kan du nemt sende den til ham ved at klikke “Send vejledning til udvikler via e-mail”, og ellers klikker du på “Installer selv koden manuelt” (hvilket jeg antager i denne guide).

  5. Nu får du vist den kode, du skal kopiere og indsætte i <head>-sektionen af kildekoden på virksomhedens website. Hvis du ikke ved, hvad <head>-sektionen er, er det nu, du ringer til en udvikler.



    Pixelkoden er den samme for alle virksomheder – med undtagelse af det ID, du finder i linjen fbq(‘init’,’ID’);. Dette ID er grunden til, at Facebook ved, at dataen tilhører dig.

    Så snart koden er indsat, vil den begynde at indsamle data på dem, der besøger virksomhedens website. For en udvikler vil det typisk tage få minutter at indsætte stamkoden.

Facebook Pixel hændelser og -hændelsesparametre

Stamkoden registrerer som udgangspunkt kun, hvilke sider dine besøgende ser på.

Hvis du også vil registrere de handlinger, de foretager sig (konverteringer), skal der indsættes nogle flere koder på websitet. Disse kaldes hændelseskoder, og du kan arbejde med automatiske-, standard- og brugerdefinerede hændelseskoder.  

Automatiske hændelser

Facebooks Pixel vil automatisk forsøge at registrere de handlinger, som de besøgende foretager sig på dit website.

Hvis det er tilfældet, vil du under menupunktet “Pixel” og fanen “Indstillinger” se, at “Automatiske hændelser” er slået til.


Her kan du også opsætte hændelserne, så de bliver kategoriseret korrekt, f.eks. som “Leads” eller “Køb”.

“Automatisk” lyder umiddelbart smart, og det kan det også være for nogle virksomheder:

Arbejder du hos en virksomhed, hvor du blot vil registrere, når en besøgende udfylder virksomhedens kontaktformular, kan Facebooks Pixel muligvis automatisk registrere, når der klikkes “Send”, og så slipper du for at indsætte endnu en kode på websitet.

Men hvis du arbejder hos en webshop, som vil registrere produktvisninger, tilføjelser til indkøbskurven og køb samt tilhørende data som købsværdi, vil Automatiske Hændelser ikke være nok.

Idéen med Automatiske Hændelser er super god, men jeg vil anbefale, at du i stedet får investeret en time i en udvikler, som kan opsætte hændelseskoderne på virksomhedens website manuelt.

Dermed sikrer du, at dataen ikke fejler, hvis Facebook pludselig ændrer i måden, hvorpå hændelser registreres på et website.

Standardhændelser

Hvis man vil registrere nogle af de mest gængse former for handlinger på et website, bør man anvende Standardhændelser, som du finder en liste over her: Facebook Pixel Events.

Du skal først overveje, hvilke hændelser du vil registrere, og herefter kan du så se, om der findes en standardhændelse, der matcher.

Vil du registrere tilmeldinger til virksomhedens nyhedsbrev, kan det passende gøres via denne hændelseskode:

<script>
 fbq('track', 'Lead');
 </script>

Vil du registrere, at en person har tilmeldt sig som Premium-medlem i din online haveklub, kan du passende gøre det via følgende hændelseskode:

<script>
  fbq('track', 'CompleteRegistration');
 </script>

Arbejder du med en webshop, bør du registrere ViewContent, når et produkt vises, AddToCart, når et produkt lægges i kurven og Purchase, når en ordre afgives.

Herudover vil det kun være en fordel, hvis du også bruger standardhændelser til at registrere de forskellige steps i betalingsprocessen, og når der søges efter produkter på websitet.

Som sagt: Jo mere data, jo bedre kampagner.

Brugerdefinerede hændelser

Såfremt Facebooks standardhændelser ikke er tilstrækkelige, kan du danne dine egne hændelseskoder, de kaldes “Brugerdefinerede hændelser”.

Når man udfylder kontaktformularen på bSocial.dk eksekveres følgende kode:

<script>
 fbq('track','Kontakformular')
 </script>

Og dermed kan vi i rapporterne på vores annoncekonto måle, hvor mange henvendelser der kan tilskrives annoncerne:


Vi kunne sagtens have brugt standardhændelsen “Lead” i stedet, men det er bedre for os at have en brugerdefineret hændelse, da vi også bruger “Lead” til at registrere nyhedsbrevstilmeldinger, og vi vil gerne kunne differentiere.

Hvis du vil måle på en brugerdefineret hændelse, skal du sådan set bare udskifte “Kontaktformular” i ovenstående kode med det, som du vil kalde din hændelse.

Hændelsesparametre

“Kan det blive mere nørdet”, tænker du måske? Svaret er: “Ja da!” 🙂

Når en person foretager et køb på en webshop efter at have klikket på en annonce, vil annoncøren ikke kun kunne registrere købet, men også hvad der er købt for (m.m.).

Derfor kan annoncøren tilføje en række parametre til sine hændelser, som sender endnu mere data over til Facebook og derved forbedrer rapporteringen.

Det foregår i praksis ved, at man tilføjer et par ekstra linjer til koden. Her er et eksempel:

<script>
 fbq('track', 'Purchase', {
 value: 4995,
 currency: 'DKK',
 });
 </script>

I ovenstående kode tilføjes både værdien af købet, og beløbets valuta til købshændelsen. Dermed vil annoncøren også kunne måle på, hvor meget der er solgt for. Du kan læse mere om brugen af hændelsesparametre her: Facebook Pixel Event Parameters

Opsætning af Facebook Pixel via Google Tag Manager

Benytter du dig af Google Tag Manager, kan du nemt indsætte Facebooks Pixel ved at vælge dette ifm. opsætningsvejledningen og følge guiden til hurtig installation:


Facebook og Google kan faktisk arbejde sammen – well done! 🙂

Automatisk opsætning af Facebook Pixel via plugins

Til de fleste CMS-/shop-systemer findes der plugins, hvormed opsætningen af dit Facebook Pixel, og de tilhørende hændelser, er en leg. Her er nogle eksempler:

Facebook Pixel i Wordpress

Yeah! 🙂 Der findes en lang række plugins til Wordpress, hvormed du kan indsætte dit Facebook Pixel i <head>-sektionen uden at pille ved selve koden. PixelYourSite er et eksempel, som vi selv tidligere har brugt.

Facebook Pixel i WooCommerce

Yeah! Facebook har selv udviklet et plugin til WooCommerce, som automatisk opsætter Pixel-stamkoden og de, for webshops, relevante hændelseskoder og tilhørende parametre. Du finder det her: Facebook Pixel for WooCommerce

Facebook Pixel i Shopify

Yeah! I Shopify behøver du faktisk ikke engang installere et Facebook Pixel plugin. I stedet skal du blot gå til “Online Store” => “Preferences” i menuen til venstre og herefter scrolle ned til indstillingen “Facebook Pixel”, hvor dit unikke ID skal indsættes. Så klarer Shopify resten!

Facebook Pixel i Magento

Yeah! Facebook har udviklet et officielt plugin til Magento, så du ikke behøver sætte din Magento-udvikler på opgaven 🙂 Du finder en vejledning til installationen her: Magento Facebook Integration

Opsætning af Facebook Pixel i andre systemer

Til dig, der ikke bruger et content management / shopsystem, som understøtter automatisk integration af Facebook Pixel og de dertilhørende hændelser, har jeg samlet en række links til vejledninger, der gerne skulle få dig i mål alligevel.

  • Facebook Pixel i GoldenPlanet
  • Facebook Pixel i Shoporama
  • Facebook Pixel i Dandomain: Indstillinger -> Shopindstillinger -> Tracking og Feeds

Verificering vha. Facebook Pixel Helper

Du kan nemt verificere opsætningen af et Facebook Pixel og de tilhørende hændelser på et website ved hjælp af Facebook Pixel Helper.

Det er en gratis udvidelse til browseren Google Chrome, som analyserer websitets kode og fortæller dig, om Facebooks Pixel indlæses korrekt.

Besøger du en webshop som Golfboksen.dk med Facebook Pixel Helper installeret, vil du allerede på forsiden kunne se, at shoppens Facebook Pixel registrerer, hvilke sider du besøger (PageView):

Besøger du et bestemt produkt, vil du kunne se, at hændelsen “ViewContent” nu også eksekveres, og at parametrene indeholder information om produktet: 

Lægger du et produkt i kurven, vil du kunne se, at hændelsen “AddToCart” nu også eksekveres, og at parametrene igen indeholder information om produktet:


“SubscribedButtonClick” er ikke en hændelse, som Golfboksen har valgt at registrere. Det er derimod en Automatisk Hændelse, som Facebooks Pixel automatisk registrerer, når der klikkes på en knap, som i dette tilfælde er “Tilføj til indkøbskurv”-knappen.

Verificering vha. Hændelsesadministrator

Som alternativ og supplement til Facebook Pixel Helper, kan du verificere hændelserne og den tilhørende data via “Hændelsesadministrator”, som du finder i menuen øverst på din annoncekonto.

Her er et eksempel på data fra en anden webshop, som måler på de samme hændelser:

Som du kan se, vises antallet af de PageView-, ViewContent-, AddToCart- og Purchase-hændelser, der har været den seneste måned.

Under “Aktivitet” kan du se de hændelser, der er blevet eksekveret den seneste tid:


Jeg kan nu tjekke:

  • Passer beløbene, der sendes via pixelet, med de reelle ordrebeløb?
  • Sendes den korrekte produktinformation med over?
  • Er der køb, som ikke registreres af pixelet?

Hos en kunde oplevede jeg forleden, at udvikleren havde lavet en fejl i formateringen af købsværdien, som blev registreret af pixelet.

Det betød, at Facebook afviste hændelserne, og det resulterede i, at vi ikke kunne måle køb med en værdi over 1000 kr.

Som du nok kan forestille dig, så var vi lettede over, at det var en fejl i pixelkoden og ikke i selve kampagnen 🙂

Hvis du ikke er særlig teknisk, kan du også bare tjekke under fanebladet “Diagnostik” i Hændelsesadministrator. Her lister Facebook ofte de fejl, som systemet automatisk registrerer.

Pixels til andre sociale medier

Det er ikke kun i forbindelse med annoncering på Facebook, du kan benytte dig af pixelsporing. De andre sociale platforme, som tilbyder annonceprodukter, har nemlig lignende koder, der kan spore websitebesøgende og deres handlinger. Her er en liste med dokumentation til disse:

Hvis du mangler Instagram på listen, så er det fordi Instagram annoncering opsættes via Facebooks annonceplatform. Du behøver altså blot Facebooks Pixel, hvis du vil måle på resultaterne af din annoncering på Instagram.

Facebook Workshop

Har du udfordringer med Business Manager eller ønsker du hjælp til at opsætte kampagner på Facebook og Instagram?

Book en Facebook Workshop og lad os udvikle dine færdigheder, så du bliver klædt på til at få mere ud af hver annoncekrone!

Book en Workshop

Facebook Pixel F.A.Q

Indsamler pixelet kun data på de besøgende, der kommer fra Facebook?

Nej, der indsamles data på alle websitebesøgende, også selvom de kommer fra Google eller har besøgt virksomhedens hjemmeside direkte. Det er dog kun de besøgende, som pixelet kan koble op med brugere på Facebook, som vil blive inkluderet i de brugerdefinerede målgrupper, du opretter med udgangspunkt i dataen fra pixelet.

Kan jeg opsamle data fra min konkurrents hjemmeside?

Ja, hvis du har enormt gode hacker-evner og kan indsætte din pixel-kode i <head>-sektionen af konkurrentens hjemmeside. Men ellers ikke.

Facebook tilskriver 20 køb til min annonce, mens Google Analytics kun tilskriver 12 køb til den. Hvordan kan det være?

Facebook tilskriver som udgangspunkt et køb til en annonce, hvis det foretages inden for 28 dage efter, at en person har klikket på annoncen, eller op til 24 timer efter at en person har set annoncen.

Google Analytics ved ikke, hvilke annoncer en person har set, og kan derfor ikke tilskrive køb på baggrund af visninger, så allerede her kan der være en forskel.

Derudover tilskriver Google Analytics som udgangspunkt salget til den sidste kanal, som den besøgende er kommet fra, inden købet.

Har en besøgende klikket på en annonce på Facebook for derefter at søge efter produktet på google og købe produktet via en Adwords-annonce, vil Google Analytics tilskrive salget til Adwords.

Facebook vil dog stadig tilskrive salget til annoncen på Facebook, da personen jo har klikket på den.

Afslutningsvist, så kan Google Analytics ikke følge brugeren på tværs af enheder, ligesom Facebook kan.

Hvis jeg klikker på en Facebook-annonce via min telefon for derefter at købe produktet via min computer, er det langt fra sikkert, at Google Analytics formår at tilskrive salget til annoncen på Facebook.

Det er Facebook derimod i stand til, da Facebooks Pixel registrerer, hvem jeg er på Facebook, og dermed kan salget tilskrives annoncen, som jeg klikkede på via Facebooks app til mobil.

Du kan læse mere om Facebooks tilskrivningssystem her.

Hvilke hændelseskoder bør man anvende som webshop?

Webshops bør som udgangspunkt måle på ViewContent-, AddToCart- og Purchase-hændelser, da de baner vejen for at opsætte dynamisk remarketing på Facebook og Instagram.

Det vil dog være en fordel, hvis man også måler på AddToWishList, InitiateCheckout, AddPaymentInfo og Search, da dataen hjælper Facebook med at forbedre de dynamiske kampagner.

Har du spørgsmål til Facebooks Pixel, som indlægget ikke besvarer? Så skriv dem endelig i kommentarfeltet, så vi kan få dem inkluderet i F.A.Q.’en 🙂