Når du opretter en kampagne på Facebook, skal du som det første i oprettelsesprocessen tage stilling til, hvad du ønsker at opnå med din kampagne – altså din målsætning.

Det er vigtigt, at du vælger den rigtige fra start, da den valgte målsætning både påvirker kampagnens resultater såvel som de annonceformer, du kan benytte dig af.

Denne guide er skrevet til dig, der ønsker en bedre forståelse for de forskellige målsætninger på Facebook og Instagram – samt hvordan valget influerer annoncernes levering.

Hvorfor er min målsætning vigtig?

Når du vælger en bestemt målsætning, vil Facebooks algoritme byde på visninger, som er tilbøjelige til at opnå målsætningen.

Vælger du f.eks. “Trafik”, vil algoritmen vise dine annoncer til personer, der er tilbøjelige til at klikke på links – og på de placeringer og tidspunkter, hvor handlingen mest sandsynligt sker.

Din målsætning har altså indflydelse på, hvem i din målgruppe, du når ud til; hvornår, du når ud til dem; hvor ofte, du når ud til dem; og via hvilke placeringer, du når ud til dem.

Når du annoncerer på Facebook, betaler du for visninger.
Da din målsætning påvirker hvilke visninger, Facebooks algoritme køber til dig, er det altså essentielt, at du vælger den rette, hvis du vil have de bedst mulige resultater for dit annoncebudget – og det vil du selvfølgelig.

Hvad betyder de forskellige målsætninger?

Søger du viden om en bestemt målsætning? Vælg den her:

Facebook Workshop

Har du udfordringer med Business Manager eller ønsker du hjælp til at opsætte kampagner på Facebook og Instagram?

Book en Facebook Workshop og lad os udvikle dine færdigheder, så du bliver klædt på til at få mere ud af hver annoncekrone!

Book en Workshop

Kendskab

Når du vælger målsætningen Kendskab, når du ud til dem i din målgruppe, som er mest tilbøjelige til at vise dine annoncer opmærksomhed.

I din annonce-rapport, vil du under og efter kampagnen kunne måle på, hvor mange personer, der estimeres at kunne genkalde annoncen i mindst 2 dage.

Facebook laver det estimat ud fra, hvor lang tid personerne bruger på annoncen, sammenlignet med hvor lang tid de plejer at bruge på andet indhold i nyhedsstrømmen.

Hvornår anvendes målsætningen?

Målsætningen kan passende anvendes, når man ønsker at øge kendskabet til en virksomhed, et brand, et nyt produkt eller en ny kollektion.

Eksempel

Rækkevidde

Når du vælger målsætningen Rækkevidde, når du ud til så mange i din målgruppe som muligt for dit annoncebudget.

Som annoncør kan det være fristende, men husk på at visningerne i mindre grad vil resultere i handlinger som f.eks. kliks, interaktion og konverteringer – eller annoncegenkaldelse.

Når du vælger denne målsætning, kan du vælge handlingsknapperne “Ring nu” og “Få rutevejledning”, som er oplagte i forbindelse med annoncer for lokale virksomheder.

Hvornår anvendes målsætningen?

Målsætningen kan passende anvendes af lokale virksomheder, som inden for bestemte tidsrum ønsker at nå ud til så mange personer i lokalområdet som muligt.

Det kunne f.eks. være i forbindelse med en åbningsfest, et weekend-udsalg – eller et tilbud, som kun gælder hver mandag kl. 16-17.

Eksempel

 

Trafik

Når du vælger målsætningen trafik, når du ud til dem i din målgruppe, som er mest tilbøjelige til at klikke sig videre til det, som annoncen linker til.

Det vil typisk være et website, men det kan lige så godt være et Facebook Canvas (også kaldt fuldskærmsoplevelse).

Hvornår anvendes målsætningen?

Målsætningen kan passende anvendes, når man vil have personer i sin målgruppe til at besøge et website, men ikke har et umiddelbart ønske om, at de skal foretage en bestemt handling (f.eks. købe eller tilmelde sig noget) på sitet.

Eksempel

 

Interaktion

Når du vælger målsætningen Interaktion, når du ud til dem i din målgruppe, som er mest tilbøjelige til at engagere sig i indhold på Facebook, herunder at like, kommentere og dele.

Når du bruger “Boost”-knappen til at annoncere på Facebook, er det som udgangspunkt også denne målsætning, som din kampagne får.

I forbindelse med denne målsætning, kan du specificere formen for interaktion til at være Begivenhedssvar eller Synes Godt Om for din Facebookside – det behøver altså ikke kun at være interaktion omkring et opslag.

Hvornår anvendes målsætningen?

Målsætningen kan passende anvendes, når man vil opnå høj(ere) social interaktion på sine opslag eller annoncer.

Det kunne være i forbindelse med en konkurrence, hvor man skal kommentere for at deltage – eller i forbindelse med et opslag, hvor der deles relevant viden eller inspiration, som man vil inddrage en bestemt målgruppe i.

Eksempel

 

 

Installation af app

Når du vælger målsætningen Installation af app, når du ud til dem i din målgruppe, som er mest tilbøjelige til at installere din mobil-applikation.

Når en bruger klikker på annoncen, vil den automatisk sende brugeren til iTunes Store eller Google Play, hvor app´en kan downloades med ét klik (og muligvis et login).

Der er altså ikke langt fra intention til handling med denne annonceform.

Hvornår anvendes målsætningen?

Når man vil have flere til at installere sin mobilapp 🙂 Husk på, at app´en skal integreres med Facebook for at det er muligt at anvende denne målsætning. Send evt. denne guide til din udvikler: Getting started with app ads

Eksempel

Videovisninger

Når du vælger målsætningen Videovisninger, når du ud til dem i din målgruppe, som er tilbøjelige til at se +10 sekunder af din video.

Hvornår anvendes målsætningen?

Hvis du har en video, som formår at inddrage folk i en oplevelse omkring dit brand eller produkt – og du ønsker at få flest mulige til at se den – vil denne målsætning være oplagt.

Hvis du vil bruge en video til at få folk over på dit website eller købe noget i din webshop, bør du anvende hhv. Trafik og Konvertering i stedet – og så bare anvende videoen i annoncen.

Eksempel

Leadgenerering

Når du vælger målsætningen Leadgenerering, når du ud til dem i din målgruppe, der er tilbøjelige til at udfylde en formular på Facebook med deres oplysninger.
Med målsætningen kan du lave såkaldte leadannoncer, hvor en formular åbner sig inde i Facebooks univers, når der klikkes på dem.

Oplysninger såsom navn og e-mail adresse er allerede forudfyldt af Facebook, så brugeren skal typisk blot klikke på “Indsend” for at sende dig oplysningerne.

Du kan bruge et tredjepartsprogram som Zapier til at overføre leadsene fra Facebook til dit nyhedsbrev i realtid og automatisk.

Hvornår anvendes målsætningen?

Målsætningen (med den tilhørende annonceform) er oplagt til at skaffe leads, herunder nyhedsbrevsmodtagere, ansøgere eller kundeemner.

Det er et godt og effektivt alternativ til at lede folk over til en formular på en hjemmeside, som indlæses langsomt sammenlignet med den hurtige leadformular i Facebook.

Eksempel

 

Beskeder

Når du vælger målsætningen Beskeder, når du ud til dem i din målgruppe, som vil være tilbøjelige til at starte en samtale med din Facebookside via Messenger.

Hvornår anvendes målsætningen?

Målsætningen er oplagt, hvis dit mål er at komme i kontakt med relevante mennesker.

Typisk målrettes annoncerne mod personer, som har vist interesse for et produkt eller en service ved at besøge en hjemmeside, frem for at målrettes mod en bredere målgruppe.

Eksempel

Konvertering

Når du vælger målsætningen Konvertering, når du ud til dem i din målgruppe, som vil være tilbøjelige til at foretage en bestemt handling på dit website (f.eks. købe).

For at anvende denne målsætning, skal du have et Facebook Pixel installeret på dit website – og der skal tilknyttes unikke hændelseskoder til den handling, du ønsker at opnå i forbindelse med din kampagne.

Facebook har defineret en række standardhændelser, men du kan også oprette dine egne hændelser og optimere til disse.

Følgende standardhændelser (konverteringer) er tilgængelige:

  • ViewContent – Anvendes til at registrere, når en besøgende ser et bestemt produkt på en webshop.
  • Search – Anvendes til at registrere, når en besøgende søger på et website.
  • AddToCart – Anvendes til at registrere, når en besøgende tilføjer et produkt til indkøbskurven på en webshop.
  • AddToWishlist – Anvendes til at registrere, når en besøgende tilføjer et produkt til en ønskeliste på en webshop.
  • InitiateCheckout – Anvendes til at registrere, når en besøgende påbegynder gennemførelsen af et køb.
  • AddPaymentMethod – Anvendes til at registrere, når en besøgende har tilføjet en betalingsmetode i forbindelse med gennemførelsen af et køb.
  • Purchase – Anvendes til at registrere, når en besøgende har gennemført købet på en webshop.
  • Lead – Anvendes til at registrere, når en besøgende f.eks. har udfyldt en kontaktformular eller nyhedsbrevsformular og derved er blevet til et lead.
  • CompleteRegistration – Anvendes til at registrere, når en besøgende opretter en profil/bruger/konto eller på anden vis registrere sig på et website.

For at optimere og måle bedre, kan man tilføje en række parametre i koden til ovenstående hændelser. Det kan du læse mere om her: Facebook Pixel Events

Hvornår anvendes målsætningen?

Målsætningen anvendes, når du ikke blot vil have trafik til dit website, men vil have de besøgende til at foretage en bestemt handling – f.eks. købe.

Mange webshops anvender “Trafik” som målsætning, selvom de i virkeligheden vil have køb (Konvertering) – og det er ikke optimalt, da Facebook jo så køber visninger ind hos personer, som blot er tilbøjelige til at klikke på links, men ikke nødvendigvis at købe.

Bemærk! Der skal være nok data (mindst 15-25 ugentlige konverteringer for et annoncesæt) for at Facebook kan optimere konverteringskampagner optimalt, så hvis du har en mindre webshop og et lille annoncebudget, bør du starte med at vælge de blødere konvertering som f.eks. ViewContent eller AddToCart, frem for den hårdere konvertering, “Køb”. Det er stadig bedre at optimere til trafik.

Eksempel

Repræsenterer du en webshop?

Vi hjælper ambitiøse brands inden for mode, bolig og livsstil med at styrke e-handel via intelligent og inspirerende annoncering på de sociale medier.

Større brands vælger os som deres Social Media Bureau, fordi vi har de kreative og tekniske kompetencer, der skal til, for at flytte dem til næste niveau.

KompetencerSucceshistorier

Salg fra produktkatalog

Når du vælger målsætningen Salg fra produktkatalog, når du ud til personer, som er tilbøjelige til at købe produkter fra udvalget på din webshop.

Med udgangspunkt i dataen fra Facebook Pixelet, som beskrives under målsætningen “Konvertering”, kan Facebook selv regne ud, hvilke produkter den enkelte bruger vil være tilbøjelig til at købe på shoppen – og dermed vises disse automatisk i annoncerne.

Hvornår anvendes målsætningen?

Målsætningen er primært relevant for webshops og anvendes typisk til at opsætte dynamisk remarketing, hvor webshoppens besøgende bliver eksponeret på Facebook og Instagram for de produkter, de har udforsket på shoppen – eller andre, der kunne være interessante, baseret på Facebooks data og opsætningen.

Målsætningen kan dog også anvendes til at markedsføre produkter fra et bestemt katalog til bredere målgrupper.

Eksempel

 

Forretningsbesøg

Når du vælger målsætningen Forretningsbesøg, når du ud til personer, som er i nærheden af dine fysiske forretningsplaceringer og vil være tilbøjelige til at besøge dem (sidstnævnte arbejder Facebook på at realisere ved at indsamle data).

Målsætningen kan desværre i øjeblikket ikke anvendes, hvis du vil markedsføre én lokation, men er oplagt til virksomheder med flere lokationer – f.eks. en kæde af forretninger, hvor de enkelte forretninger har en Facebookside hver, som er tilknyttet en hovedside for kæden.

Hvornår anvendes målsætningen?

Målsætningen anvendes af forretningskæder, som styrer annonceringen centralt.

De tilhørende annoncer er dynamiske, så de vil altid lede folk hen til den forretning i kæden, som er tættest på – uden at annoncøren skal oprette en ny annonce til hver lokation.

Målsætningen kan ikke anvendes af webshops – kun fysiske forretninger med flere lokationer.

Eksempel

Jeg har i øjeblikket ikke et eksempel på en annonce, hvor kampagnen har denne målsætning, så smid endelig et screenshot i kommentarfeltet, hvis du har 🙂