Har du endnu ikke forbundet din webshop til Facebook? Så går du glip af et hav af muligheder for mersalg via Facebook!
I dette indlæg giver jeg dig indsigt i mulighederne og viser dig, hvordan du kommer i gang – med eller uden annoncebudget.
Afhængigt af din webshops størrelse (kategorier og underkategorier), vil processen nok tage 1-10 timer, men når først det spiller, kommer du til at vinde tiden mange gange tilbage via de automatiseringer, der bliver mulige at opsætte.
Skal vi starte med at tage et kig på mulighederne? J

Fordelene ved et produktkatalog

Facebook udvikler løbende smarte løsninger til annoncører, som kan effektivisere processer og forbedre resultater. Til webshops udvikles der især mange funktioner – nedenfor finder du de primære.

Tagging af produkter

Tilbage i 2016 gjorde Facebook det muligt for virksomheder at ”tagge” produkter i deres opslag i stedet for at linke til dem.
Det betyder, at man kan lave et opslag med en inspirerende og værdiskabende video, hvor produkterne i videoen så præsenteres under selve videoen i en slags karrusel.
Har man få produkter, kan man tilføje fanen ”Forretning” på sin Facebookside (under Indstillinger => Rediger Side) og så oprette dem manuelt med billede, tekst, pris og link – men for webshops med mange produkter, er denne fremgangsmåde ikke optimal.
Ved hjælp af fremgangsmåden længere nede i dette indlæg, vil det være muligt at tagge produkter fra din webshop – uden at oprette dem under fanen ”Forretning” først.

Facebook Canvas

Canvas blev lanceret i 2015 og er Facebooks bud på fremtidens mobile katalog.
Søstrene Grene anvender dem i stor stil som supplement til butikkens trykte inspirationskataloger – og Facebooks brugere tager super godt imod formatet.
Vi har samlet en række eksempler på Canvaser fra vores kunder her.
Der kan indsættes forskellige elementer i et Canvas – herunder produktsæt med produkter fra en webshop.
Når din webshop er forbundet med Facebook, kan du altså præsentere dit koncept i et stilrent, mobilvenligt Canvas – og vise produkter frem fra en bestemt kategori helt automatisk.

Dynamisk Remarketing

Har du oplevet at surfe rundt på en webshop og herefter blive eksponeret for netop de produkter, du har set på eller lagt i kurven?
Kampagneformen kaldes Dynamisk Remarketing og opsættes ved at vælge målsætningen ”Salg fra produktkatalog” i Facebooks Power Editor, når du opretter en kampagne.
Udover at din webshop skal være forbundet til Facebook, kræver denne kampagneform også, at Facebooks Pixel er opsat korrekt på din shop.
Det smarte ved en dynamisk remarketing kampagne er, at den ikke kræver særlig meget vedligeholdelse, når først den er opsat.
Facebook henter nemlig selv produkterne fra din webshop og viser de rette produkter til de rette brugere.

Dynamiske Annoncer

I foråret 2017 blev det muligt at oprette annoncer, hvor de viste produkter automatisk hentes fra webshoppen, der markedsføres.
På den måde skal du ikke selv sidde og indsætte produktbilleder, -titler og –priser. I modsætning til de dynamiske remarketing-annoncer, så kan disse annoncer målrettes mod nøjagtigt den målgruppe, du ønsker at nå ud til.
Har du en f.eks. webshop, der sælger rideudstyr, kan du målrette en annonce mod ryttere på Facebook, hvori produkterne fra en bestemt kategori automatisk vises.
Du kan også anvende Facebooks nye samlingsannoncer, hvor alle produkter fra en bestemt kategori vises i fuldskærmsformat på mobil, når modtageren klikker på annoncen.

Flere og flere muligheder

Facebook vil gerne flytte mere af shopping-oplevelsen over på platformen. Det gør dem i stand til at konkurrere med platforme såsom Amazon, Wupti Marketplace og Kelkoo, der fungerer som markedspladser for andre virksomheders produkter.
New call-to-action
Om Facebook formår at blive en reel markedsplads er ikke til at vide – de har før prøvet uden held. Men hvis Facebook kan knække koden og få brugerne til at handle direkte via platformen, så bliver det et sted, hvor du som webshop er nødt til at være.
Som du kan se via eksemplerne ovenfor, er det allerede nu en lang række fordele ved at forbinde din webshop med Facebooks platform – og der kommer kun flere i fremtiden.
Så skal vi ikke bare komme i gang? J

Sådan forbinder du din webshop med Facebook

Det koster ikke noget at oprette et produktkatalog i Facebooks Business manager, hvortil Facebook henter produkterne fra din webshop.
For nogle webshops kan det dog være svært at få det tekniske til at spille, fordi Facebook har nogle strenge krav til, hvordan dine produkters data er formateret.
Heldigvis findes der services, som kan hjælpe med at formatere produktdata, så det matcher Facebooks krav – og så er det hele altså bare meget nemmere.
Følg disse steps – og forbind din webshop med Facebook.

1. Dan et produktfeed ud fra Facebooks krav

Platforme som Facebook skal bruge en fil med en oversigt over dine produkter for at kunne læse dem. Sådan en fil, kan de fleste webshop-systemer danne.
Problemet er blot, at filen vil skulle uploades til Facebook løbende, da priser, produktoversigt og lagerstatus jo ændrer sig.
Derfor er det bedre at anvende et såkaldt produktfeed til formålet. Det er i princippet også en fil med webshoppens produktdata, men det opdateres automatisk, når der er ændringer på din webshop – og kan Facebook altid hente den nyeste data.
Det kræver dog, at feedet indeholder nøjagtigt den data, som Facebook kræver – og det er de færreste standard produktfeeds, som gør det.
Det begynder måske at lyde meget teknisk, men det behøver det ikke være. Du kan anvende en service som avecdo til at skabe et produktfeed, der matcher Facebooks krav ned til mindste detalje. Første kanal koster ikke noget – og den kanal kunne passende være Facebook J
Tjek om avecdo understøtter dit webshopsystem i øjeblikket.
Hvis det gør, skal du blot oprette en konto, mappe dine kategorier og tilføje Facebook som en kanal, du vil danne et specielt produktfeed til:

Jeg vil ikke gå mere i dybden med opsætningen af din webshop i avecdo, da processen afhænger af hvilket webshopsystem, du bruger. Følg i stedet den vejledning, som vises når du vælger dit webshopsystem i forbindelse med oprettelsen af din konto.
Hvis ikke avecdo understøtter dit webshopsystem, kan du anvende et af de mere avancerede ”Data Feed Management”-systemer på markedet (f.eks. DataFeedWatch) – eller høre din webshopleverandør, om der kan dannes et produktfeed ud fra Facebooks krav for din shop.

2. Opsæt et produktkatalog i Business Manager

Når du har dannet et produktfeed ud fra Facebooks krav, skal du opsætte det i et produktkatalog i Business Manager.
Klik på ”Virksomhedsindstillinger” og vælg herefter ”Produktkataloger” i menuen til venstre.

Klik på ”Tilføj nye produktkataloger” og ”Opret et nyt produktkatalog”.

Navngiv kataloget, tilknyt dig selv samt andre relevante medarbejdere og tilknyt din annoncekontos Facebook Pixel til kataloget (hvis den har et).
Klik på produktkatalogets navn, så du kommer ind i dets indstillinger. Her vælger du ”Produktfeeds” i menuen og klikker ”Tilføj Produktfeed”.

Navngiv produktfeedet (kun du kan se navnet), vælg den valuta, priserne er i – f.eks. DKK og gå til næste step.
Indsæt adressen til det feed, du har dannet via avecdo, en alternativ produkt feed service eller manuelt via dit webshopsystem.

Klik på ”Næste” og afvent overførsel af dine produkter.
Når de er overført, kan du se dem under menupunktet ”Produkter” – det er et godt sted at tjekke, om priserne mm. stemmer overens med dem på din webshop.

Hvis Facebook melder ud, at der skete fejl i forbindelse med overførsel, er det sandsynligvis fordi, at feedet ikke er korrekt formateret til Facebook. Det kan dog også være fordi en række produkter har samme titel eller lignende, så tjek fejlmeddelelsen og løs problemet, hvis det påvirker mange af dine produkter.

3. Opdel dine produkter i produktsæt

Hvis du har udført step 1 og 2, kan du allerede nu tagge produkter, indsætte dem i Canvas og lave dynamiske kampagner.
Jeg anbefaler dog, at du segmenterer dine produkter i Produktsæt inde produktkatalogets indstillinger. Har du en webshop, der sælger rideudstyr, kunne et produktsæt hedde ”Sadler” og indeholde alle de produkter inden for netop den kategori, som vel at mærke er på lager.

Dermed kan du altså lave dynamiske annoncer med produkter fra bestemte kategorier – og det er en kæmpe fordel, da det øger relevansen af dine annoncer.
Stil gerne spørgsmål i kommentarfeltet. Hvis du vil lære mere om annoncering på Facebook, kan du passende tilmelde dig vores vidensportal, bSocial Family.