I de seneste indlæg her på bloggen har vi berørt forskellige elementer af Instagram. Vi har skrevet om nøglen til en eksplosion af engagement på Instagram, og hvordan Instagram Shopping kan skabe det perfekte mix af inspiration og forretning. Så skulle man måske tro, at vi ikke kunne finde på mere, men sandheden er, at det kan vi.

Antallet af brugere på Instagram fortsætter med at stige, og i juni 2018 nåede platformen 1 milliard aktive brugere, så det er helt naturligt, at flere virksomheder begynder at fokusere på, hvordan de kan bruge platformen til at promovere deres forretning.

Men de er kræsne – brugerne altså – de sætter krav til indholdet, og kravene til virksomhederne er ikke mindre. Derfor mener vi, at det er på tide, at vi deler lidt af vores bedste tips og hemmelige tricks til Instagram Stories. Der findes så uendeligt mange spændende muligheder, som brugerne uden tvivl vil elske jer for at eksperimentere med, og som bonus kan virksomheder tagge produkter og linke direkte til et website via Stories.

Repræsenterer du en webshop?

Vi hjælper ambitiøse brands inden for mode, bolig og livsstil med at styrke e-handel via intelligent og inspirerende annoncering på de sociale medier.

Større brands vælger os som deres Social Media Bureau, fordi vi har de kreative og tekniske kompetencer, der skal til, for at flytte dem til næste niveau.

KompetencerSucceshistorier

People first: Tag udgangspunkt i brugerne

Sociale medier handler om mennesker, så hvis virksomheder vil have succes på de sociale medier, bliver de nødt til at tænke people first og fokuserer på, hvordan de kan engagere brugerne og skabe værdi med det indhold, de deler.

På Instagram – og hvilket som helst andet socialt medie – handler det om at tænke mere kreativt end billeder og videoer af produkter med oplysninger om egenskaber, pris, og hvor de kan købes. Folk vil underholdes. Derfor er regel nummer ét på Instagram; at tænke brugerne først. Herunder får du et par tips og tricks til, hvordan du kan oppe dit game i Instagram Stories.

Brug alle regnbuens farver

Intet fanger blikket som farver, så vi foreslår, at I eksperimenterer med tekster i jeres Stories i alle regnbuens farver. Lær her, hvordan I gør:

  • Vælg klassisk eller kraftig font, fordi det fungerer bedre med en solid font
  • Skriv teksten – det fungerer bedst, hvis den holdes til én linje
  • Læg din telefon ned på en overflade
  • Tryk på teksten og vælg ‘Vælg alt’  
  • Tryk på de forskellige farver med en finger, samtidig med at du trykker på den blå prik under den markerede tekst
  • Træk hen over både farverne og teksten samtidigt

Ansigtsfiltre på eksisterende videoer

Vidste du, at du kan tilføje mere end ét filter eller én effekt til hver enkelt video? Hvis du vil bruge denne funktion, skal du gemme videoen efter at have tilføjet et filter, dernæst skal du genåbne den og tilføje et andet. Det vil give dig mulighed for at tilføje flere og mere interessante effekter. Funktionen fungerer bedst ved at bruge Facebook Kamera, og du kan sagtens lave dit indhold i Facebook Kamera for derefter at poste det i Instagram Story.

        

Vis dine superkræfter med baglænsvisning

Hvis ikke lidt magi kan fange folks opmærksomhed, hvad kan så? Brug funktionen ‘baglænsvisning’ til at vise et produkt frem på en anderledes måde ved at kaste det væk og lade det flyve tilbage i hænderne på dig. Du kan se et eksempel på funktionen under highlights på vores Instagram-profil @bsocialdk

Du kan også skrive dit budskab på et stykke papir, mens du filmer med ‘baglænsvisning’, det vil få det til at se ud som om, teksten forsvinder.

Fuld skrue på interaktionen: Tap for at løfte sløret.

Motiver dine følgere til at se hele din Story ved gradvist at afsløre, hvad der gemmer sig. Vi er tilbage ved budskabet om, at folk gerne vil interagere med det, de ser, i stedet for bare at få det serveret.

  

Sådan gør du:

  • Vælg det billede, du vil bruge som dit skjulte element
  • Vælg pen-værktøjet
  • Vælg en farve til det øverste lag. Tryk på skærmen, når du har valgt farven, og hold nede på billedet indtil farven dækker hele billedet
  • Gem det første billede ved at trykke ‘Færdig’ og vælg ‘Gem’. Nu har du den første del af din Story
  • Skift til viskelæder-værktøjet og visk på en del af billedet og gem billedet igen
  • Gentag, til du har det ønskede antal ‘afsløringsbilleder’
  • Herefter kan du uploade sekvensen til din Instagram Story

Problemer med at pinne elementer i bevægelse?

Hvis du har leget med funktionen, hvor man kan pinne elementer i bevægelse i Story, vil du sandsynligvis kunne nikke genkendende til, at det kan være en frustrerende affære – det er nemlig ikke altid, at pinnen vil følge elementet.

Her har du forklaringen og et trick til, hvordan du løser det:

  • I de fleste tilfælde skyldes det en teknisk begrænsning.
  • Problemet er farverne – kameraet er nødt til at finde en forskel mellem objektet, som du pinner, og noget i baggrunden.
  • Du skal altså sørge for, at der er en vis kontrast mellem baggrunden og det objekt, du vil pinne, hvis det skal virke optimalt.

Øg rækkevidden med annoncer i Stories

De fleste virksomheder er efterhånden begyndt at prioritere indsatsen på de sociale platforme – både organisk og sponsoreret, men det er et stort arbejde at producere godt indhold, som opfordrer til interaktion og skaber værdi for målgruppen.

Særligt i Instagram Stories er der stor forskel på kvaliteten af indholdet, fordi mange virksomheder bruger formatet til at vise små hurtige klip fra hverdagen, som giver følgerne et kig “behind the scenes”. Denne form for indhold fungerer typisk kun til følgerne, og vil sandsynligvis ikke fungere som sponsoreret indhold i Stories.

Men Instagram Stories kan faktisk være en rigtig god placering for sponsoreret indhold, fordi formatet kan fange brugernes opmærksomhed i en fuldskærmsoplevelse uden forstyrrende elementer. Her er det vigtigt som virksomhed at være kritisk omkring, hvad der kan fungere som sponsoreret indhold til en bredere målgruppe.

Herunder har jeg vist, hvordan man kan oprette annoncer i Stories på Instagram i Annonceadministrator, men eksemplet fra vores Story er faktisk ikke det bedste, fordi det i højere grad er lavet som inspiration til vores følgere, snarere end det understøtter et større budskab.

En anden vigtig pointe, hvis man vil annoncere i Stories, er at producere indholdet, så det passer til formatet. Herunder ses to eksempler på sponsoreret indhold i Stories, hvor den ene annonce er tilpasset Stories, mens den anden blot er en almindelig annonce, som vises i Stories, fordi placeringen ikke er valgt fra. Så husk lige det!

       

Jeg håber, at du er blevet inspireret til, hvordan du og din virksomhed kan bruge Instagram Stories til at lave anderledes og engagerende indhold til jeres følgere.