Hvis du har læst blogindlægget om, hvordan virksomheder kan bruge Facebook Messenger og Facebook-chatbots i deres markedsføringsstrategi, så ved du måske allerede, at Facebook-chatbots er det nye sort, som potentielt kan være løsningen på forbrugernes stigende forventninger til virksomhedernes tilgængelighed og responstid. Har du ikke læst blogindlægget, så frygt ej.

Du kan sagtens finde inspiration til Facebook-chatbots i blogindlægget her. Men jeg vil nu alligevel anbefale dig at læse introduktionen til Facebook Messenger og Facebook-chatbots, hvis du har intentioner om at integrere en Facebook-chatbot i markedsføringsstrategien. 

Som jeg også skriver i mit forrige blogindlæg, så kan virksomheder, ved at etablere meningsfulde forbindelser til kunderne gennem samtaler i chatbots, skabe værdifulde resultater og understøtte vigtige led i forretningen. 

Facebook-chatbots kan have forskellige formål, men det skal gerne afspejles i en klar målsætning om, hvad kommunikationen via chatbotten skal bidrage med til forretningen. Derfor bør man udarbejde en strategi for indsatsen, så man ikke risikerer at ende i vest, hvis ønsket var øst. Det kan du læse meget mere om her, mens jeg i det følgende vil præsentere dig for nogle eksempler på, hvordan andre bruger Facebook-chatbots til at understøtte deres forretning.

Repræsenterer du en webshop?

Vi hjælper ambitiøse brands med at onlinesalg via intelligent og inspirerende annoncering på de sociale medier.

Vores kunder vælger os som deres bureaupartner, fordi vi er proaktive og har kompetencerne til at udvikle og udfordre dem.

KompetencerSucceshistorier

Skab en oplevelse og øg kendskabet

Den parisiske chatbot Jam har en mission om at inspirere Millennials i deres dagligdag, så de aldrig skal opleve den samme dag to gange, ved at tilbyde dem unikke oplevelser og muligheder. Som billederne herunder illustrerer har jeg brugt Jam til at finde steder med terrasser i Paris – det er jo vigtigt at være forberedt 😉

Min interesse for terrasser i Paris får Jam til at spørge mig, om jeg har set, at vejret bliver fantastisk i den kommende weekend, siden jeg leder efter terrasser – det havde jeg faktisk ikke, men nu får jeg da endnu mere lyst til at booke den flybillet … Jam foreslår mig otte forskellige steder i Paris, hvor det er godt at opholde sig, når temperaturen rammer de 28 grader, som vejrudsigten for den kommende weekend efter min research lover – og det ved den intelligente chatbot selvfølgelig. C’est génial!

       

Hvis ikke jeg søger noget specifikt, men derimod blot har lyst til at blive inspireret og udforske forskellige emner, kan Jam præsentere mig for forskellige kategorier, som jeg kan fordybe mig i.

               

I løbet af samtalen vil Jam gerne lære mig lidt bedre at kende, og hun (jeg forestiller mig, at Jam er en hun) stiller mig derfor et par spørgsmål. Jam spørger, om hun må tiltale mig ved fornavn, hvortil jeg svarer ja, så det noterer Jam og spørger også til, hvor gammel jeg er, og hvor jeg bor, hvorefter hun takker mig – og tiltaler mig ved navn, og giver mig muligheden for videre interaktion.

Den danske chatbot Gastrobot er endnu et godt eksempel på, hvordan Facebook-chatbots kan bruges til at skabe værdi og inspirere brugerne på deres præmisser.

Gastrobot hjælper brugerne med at finde alt fra inspiration til aftensmaden i hverdagen til opskriften på den helt rigtige dessert til gæsterne. Det er op til brugerne selv, hvor omfattende samtalen skal være, og allerede efter få spørgsmål bliver jeg præsenteret for otte forskellige bud på hovedretter, som maks. tager 45 minutter at lave. Hvis jeg havde ledt efter hovedretter på blogs og diverse hjemmesider, ville det have taget mig betydeligt længere tid at finde frem til en opskrift, fordi jeg ikke ville vide, hvad jeg skulle søge efter. Gastrobot gør det simpelt for brugerne og minimerer udvalget gennem et par simple spørgsmål – så blev det pludselig meget lettere at bestemme aftenens menu.

               

Mød forbrugerne, hvor de bruger tid

DR Nyheder gør det lettere for brugerne at holde sig opdateret ved at få de seneste nyheder leveret direkte i deres Messenger-indbakke. Brugerne kan læse overskrifter direkte i Messenger, klikke sig videre til DR Nyheder eller skrive direkte til DR Nyheder, som vil svare inden for få minutter.

Når DR Nyheder leverer indhold til brugerne på Messenger, møder de brugerne et sted, hvor de allerede bruger rigtig meget af deres tid, og henvender sig til dem på en måde, der minder om den, de allerede kender fra platformen. Det er en smart måde for DR Nyheder at nå ud til en målgruppe, som måske ellers ikke havde læst deres indhold, fordi brugerne kan konsumere nyheder, mens de fortsat befinder sig i Messenger og altså ikke bliver dirigeret væk fra det, de var i gang med.

          

En kanal til flere transaktioner

Hvis e-mailmarketing bliver betegnet som en af de mest resultatskabene, succesfulde og omkostningseffektive former for online marketing, så må potentialet i Facebook-chatbots være endnu større, eftersom åbningsraten er på 80-90 %, mens den for e-mail typisk er på 20 %.

Den helt store forskel kan ligge i, at kommunikationen via en Facebook-chatbot i højere grad sker på initiativ fra den enkelte bruger, hvorimod et nyhedsbrev som regel er upersonlig kommunikation, målrettet en lang liste af nyhedsbrevsmodtagere, som lander i mailboksen på et tidspunkt, der er bestemt af afsenderen. Det kan desuden være forklaringen på den lave åbningsrate, og hvorfor mange nyhedsbreve ofte ender ulæste og uåbnede i papirkurven.  

Zalandos Facebook-chatbot, chatShopper, er en personlig mode-bot, som hjælper forbrugerne med at finde de produkter, de søger. Samtidig er chatShopper et skridt i retningen mod en mere dialogbaseret kommunikation mellem virksomhed og forbruger, som er til gavn for begge parter. Og så viser undersøgelser endda, at forbrugerne er mere tilbøjelige til at købe produkter fra virksomheder, de kan chatte med.

 

          

Første gang jeg åbner samtalen i Messenger med chatShopper bliver jeg mødt med en besked fra Emma – min personlige shopping-bot. Nu kan jeg få hjælp af Emma til at finde, det jeg søger, som i dette tilfælde er et par nye sneakers. Så i stedet for at søge internettet tyndt for muligheder, kan jeg ret konkret fortælle Emma, hvad jeg søger, og hun vil præsentere mig for nogle muligheder. Hvis jeg gerne vil se flere muligheder, kan jeg gøre min søgning mere specifik eller blot bede om nye muligheder.

Det geniale ved chatShopper er, at formatet er genkendeligt for mig, det er det samme, jeg bruger, hvis jeg skal kommunikere med mine nærmeste, så jeg skal altså ikke vænne mig til et helt nyt system.

Desuden behøver jeg aldrig at forlade Messenger, jeg kan nemlig købe produktet direkte via samtalen – det er virkelig smart.

Skab en unik, beskeddrevet support

Når rigtig mange virksomheder opnår succes med at integrere Messenger i deres kundeservice, så skyldes det primært, at kommunikationen foregår på kundernes præmisser, og fordi folk hellere vil skrive med kundesupport frem for at ringe.

Desuden er en beskeddrevet kommunikation ikke nødvendigvis begrænset til et bestemt tidspunkt, hvilket for kunderne betyder, at de kan skrive til supporten, når det passer dem. En anden fordel ved Messenger er, at samtalen opbevares i tjenesten, så det er nemt at vende tilbage og genoptage samtalen. 

     

Topdanmark ville gerne optimere deres kundesupport og minimere ventetiden for deres kunder, derfor har de integreret en Facebook-chatbot, som kan svare på de oftest stillede spørgsmål. Oplevelsen med chatbotten er med til at give kunderne følelsen af personlig kommunikation. Og hvis chatbotten ikke er i stand til at besvare spørgsmålet, vil kunderne komme i kontakt med en medarbejder. Dermed optimerer Topdanmark svartiden på deres support, hvilket sandsynligvis vil øge kundetilfredsheden.

Der er mange muligheder for, hvordan virksomheder kan opbygge relationer til kunderne gennem samtaler på Messenger, og nogle løsninger vil være mere omfattende end andre, men ikke desto mindre er den tekstbaserede kommunikation en af de mest udbredte, og derfor giver det mening som virksomhed også at tilbyde sine kunder den form interaktion.

Facebook Workshop

Har du udfordringer med Business Manager eller ønsker du hjælp til at opsætte kampagner på Facebook og Instagram?

Book en Facebook Workshop og lad os udvikle dine færdigheder, så du bliver klædt på til at få mere ud af hver annoncekrone!

Book en Workshop