D. 15. oktober 2015 udskrev vi på vegne af velgørenhedsplatformen, Charii, en konkurrence på Facebook, hvor man kunne vinde et romantisk spa-ophold for 2 personer.

Målsætningen med konkurrencen var at øge kendskabet til velgørenhedsplatformen, for på den måde at få flere til at oprette en gratis profil og donere de første 5 kr. til velgørenhed – på platformens regning vel at mærke.

Vi publicerede opslaget og ventede i spænding… ville konkurrencen blive en succes eller en fiasko?

Resultaterne var forbløffende!

På blot få dage var opslaget (og dermed brandet) nået ud til over en kvart million danskere, næsten 4000 personer havde deltaget og 531 personer havde sågar også delt konkurrencen med vennerne.

Vi var imponerede over antallet af deltagere, og Charii var tilfredse med opmærksomheden – men hvor mange af de 250.000 personer, der havde set konkurrencen i nyhedsstrømmen, havde egentlig oprettet en profil på platformen?

32 personer?

I konkurrence-opslaget havde vi opfordret deltagerne til at oprette en gratis velgørenhedsprofil, mens de ventede på, at vinderen blev offentliggjort.

Af de 248.421 personer, der havde set opslaget i nyhedsstrømmen, var der naturligvis en gruppe, som havde klikket sig videre og gjort dette.

Men gruppen bestod kun af 32 personer! Dvs. 0,013 % af publikumet.

Vi vil opleve et skift

Konkurrencen skabte uden tvivl synlighed omkring Charii – og det er, efter min opfattelse, også det, som de fleste virksomheder har som målsætning, når de udskriver konkurrencer på Facebook.

Jeg tror dog, at vi vil se et skift i måden, hvorpå virksomheden udskriver konkurrencer på de sociale medier i fremtiden.

Dette skift kommer først og fremmest til at opstå, fordi mængden og værdien af synligheden vil falde af tekniske årsager. Jeg kommer med en forklaring på dette i næste afsnit.

Derudover tror (og håber) jeg, at fremtidens social media managers vil arbejde mere strategisk med konkurrencer på de sociale medier, herunder på Facebook, hvor de i høj grad florerer.

Mange Facebook-brugere er trætte af de konkurrencer, som de hver dag ser i nyhedsstrømmen – og det kan man som virksomhed være med til at lave om på.

Det kan sagtens lade sig gøre at lave konkurrencer på Facebook, som både skaber værdi for dem, der deltager, dem, der ikke gør, og de virksomheder, som udskriver dem.

Længere nede i denne artikel vil du finde nogle eksempler på konkurrencer, hvor den primære målsætning ikke er synlighed, og som skaber værdi for størstedelen af deres publikummer.

Jeg håber, at dette blog-indlæg kan inspirere dig til at udskrive moderne Facebook-konkurrencer.

Problematikken omkring synlighed

Som nævnt ovenfor, er der en række ulemper ved at have synlighed som målsætning for sin konkurrence på Facebook.
Man kan være enig eller uenig i disse – og der er ikke som sådan noget forkert i at evaluere konkurrencer ud fra rækkevidde.
Men næste gang chefen evaluerer resultatet af din konkurrence, så forklar ham hvorfor, I måske skal begynde at kigge på andre tal, når I evaluerer.

1. Facebook Annoncer er bedre til synlighed

Charii-konkurrencen nåede, som tidligere nævnt, ud til en kvart million mennesker på Facebook.

Af nysgerrighed tjekkede jeg, hvad det ville koste at booste et opslag fra velgørenhedsplatformens Facebookside, ud til samme antal personer.

Ca. 4000 kr. estimerede Facebooks boost-funktion.

For 4000 kr. kunne vi altså have lavet et opslag med et helt konkret budskab og vist det til en kvart million danskere.

Men hvad så med engagementet omkring konkurrencens budskab, Kasper?

Vi kørte faktisk annoncer for platformen, og de resulterede langt fra i samme sociale engagement (likes, kommentarer og delinger), som konkurrencen – det lægger jeg ikke skjul på.

Men ud af de 3800 deltagere, var der kun 183 personer, der klikkede sig videre til hjemmesiden for at oprette en profil – og som sagt kun 32 personer, der gennemførte oprettelsen, på trods af et virkelig brugervenligt interface.

Folk har altså engageret sig i selve konkurrencen – ikke i afsenderen eller dens budskaber. Og hvad er værdien af dette?

Til sammenligning ville 4000 kr. i annoncering iflg. annoncedataen kunne skaffe over 100 brugeroprettelser på platformen.

Jeg hører ofte social media managers og virksomhedsejere tale om, hvordan konkurrencer skaber gratis synlighed, men hvem betaler egentlig præmien?

Et spa-ophold, som det der blev udloddet i førnævnte konkurrence, koster også omkring 4000 kr. at købe. Derudover skal der tilføjes 17,5 % i gevinstskat af præmien, som afsenderen af konkurrencen også skal betale til det danske skattevæsen.

2. Synligheden begrænses til “konkurrence-segmentet”

Hvor mange konkurrencer ser du selv i nyhedsstrømmen?

Personligt ser jeg stort set ingen – de optræder kun, når de deles af personer, som jeg har en stærk relation til på Facebook, herunder min kære mor samt nære venner.

Engang havde Facebook et regelsæt, som lød på, at man ikke måtte kræve nogen form for social handling i forbindelse med konkurrencer, herunder like af opslaget, kommentarer eller delinger.

I dag er Facebooks konkurrenceregler løsnet op – og hvorfor mon?

Facebooks News Feed algoritme er blevet langt mere intelligent, og det betyder, at den også er blevet bedre til at filtrere konkurrencer fra i nyhedsstrømmen hos dem, der ikke interesserer sig for dem, herunder hos mig – og måske dig?

Nogle virksomhedsejere vil påstå, at man jo så bare kan booste (betale for at få vist) konkurrencen ud til en bredere målgruppe, herunder dem, som den ikke når ud til organisk (gratis) – men er vi så ikke tilbage til punkt 1?

Hvis du først smider annoncekroner efter en konkurrence, der har synlighed som målsætning, kan du så ikke lige så godt smide dem efter et hvilket som helst andet opslag, der har et mere specifikt budskab?

D. 10. april 2014 meldte Facebook ud, at opslag som fisker efter likes, kommentarer og delinger, generer brugerne og derfor vil opnå mindre synlighed. Hvad er det nu lige, konkurrencer gør?

D. 14. november 2014 meldte Facebook ud, at brugerne er trætte af at blive opfordret til at deltage i konkurrencer uden nogen egentlig kontekst (f.eks. konkurrencer, hvor det er tydeligt, at forretningen blot prøver at skabe “engagement”).

Facebooks News Feed algoritme bliver bedre og bedre, så på længere sigt vil du primært nå ud til de konkurrence-hungrende danskere (og hvis du er heldig, deres aller bedste venner), men er det også de mennesker, som vil smide penge efter dine produkter?

I nogle tilfælde er svaret ja, men i de fleste vil det være et klart nej.

3. Organisk rækkevidde falder løbende

I takt med at der skabes flere og flere historier på Facebook – og forbrugerne udsættes for mere information end de kan opfatte – reduceres den organiske synlighed.

Det betyder, at din virksomhed i fremtiden primært vil nå ud til de mennesker, der har en stærk relation til den på Facebook. Viral synlighed vil naturligvis blive ved med at eksistere, men mange social media managers begynder allerede i skrivende stund at rapportere, at deres konkurrencer når ud til færre personer end tidligere.

Det kan altså betyde, at du inden alt for længe bliver tvunget til at booste dine konkurrencer, hvis du vil engagere flere end dem, du allerede har i folden.

Hvis konkurrencer (nu såvel som i fremtiden) ikke kan (eller bør) bruges til at skabe værdifuld synlighed for din virksomhed, hvad kan de så bruges til?

I det følgende afsnit har jeg inkluderet en række eksempler på konkurrencer, som skaber værdi for både virksomheden og forbrugerne.

Der fokuseres på kvaliteten af deltagelserne frem for kvantiteten af deltagelserne – såvel som engagementet blandt dem, som ser konkurrencen, men som ikke er interesserede i at deltage i den.

Værdien kan i nogle tilfælde ikke måles – og i andre tilfælde kan der evalueres på det præcise “return on contest”.

En lille sidebemærkning: Det engelske “contest” bruges, når der trækkes en tilfældig vinder, mens “competition” bruges, når deltagerne skal kæmpe om at vinde – f.eks. i en fotokonkurrence, hvor vinderen trækkes ud fra indsats. “Sweepstake” dækker over begge dele, men er oprindeligt brugt i forbindelse med gættekonkurrencer og lotterier. Denne forskel er god at have i mente, når du googler efter engelske artikler om konkurrencer på de sociale medier.

Eksempler på Facebook konkurrencer

Med målsætningen som overskrift finder du i det følgende en række eksempler på Facebook konkurrencer, du kan bruge som inspiration.

De overholder alle Facebooks konkurrenceregler – og er bygget op, så de også er interessante at modtage i nyhedsstrømmen for os, der er for selvhøjtidelige til at deltage i konkurrencer på Facebook.

Dr. Nielsen – Social Proof

Som underleverandør for et reklamebureau kørte vi denne konkurrence for Dr. Nielsen.

Målsætningen var at få deltagerne til at fortælle, hvor, og under hvilket omstændigheder, de nyder en Dr. Nielsen.

Over 1300 danskere kom med alt fra korte kommentarer såsom “hver lørdag morgen i udestuen” til længere historier omhandlende positive oplevelser med produktet.

Konkurrencen kørte i forbindelse med en større kampagne på Facebook for produktet, og deltagernes udmeldinger understøttede i høj grad de budskaber, som firmaet selv annoncerede med.

Konkurrencens værdi kan her ikke evalueres i kroner og øre, men fra et kommunikativt synspunkt er den værdifuld, da den får eksisterende kunder til at tilføre værdi til produktet over for potentielle kunder.

Konkurrenceopslaget kan desværre ikke embeddes, da Facebooksiden har aldersbegrænsning. I stedet kan du se konkurrencen og de tilhørende kommentarer som billeder nedenfor – eller tjekke konkurrencen her.

DJUVA / Crowdsourcing af inspiration

Vi hjælper Djuva med at annoncere for webshoppens produkter på Facebook og Instagram i flere lande – og har ligeledes udviklet en indholdsstrategi til brandet.

Djuva’s primære produkt er et ID-armbånd til sportsudøvere, hvor sundhedsoplysninger og kontaktinformationer på pårørende fremgår.
Mange vælger også at inkludere et citat på deres armbånd – og dette graveres på samme måde som de andre oplysninger ind i selve armbåndet. Da disse oplysninger ikke lige kan ændres, tænker folk over hvad der skal stå – og citatet er det eneste, som ikke er selvsagt.

Vi kunne se, at en betydelig procentdel faldt fra i købsprocessen, når teksten skulle vælges – og manglende inspiration til relevante citater kunne være en grund.

Derfor lancerede vi nedenstående konkurrence, hvor deltagerne skal kommentere, hvilket citat de vil have på deres armbånd, hvis de vinder. Over 180 personer kom med et forslag til et citat – og dataen viser, at mange andre klikkede sig gennem kommentarerne uden at deltage.

Måske for at få inspiration til, hvilket citat der skulle stå på deres næste armbånd?

Plantetorvet / Trafik og salg

Når kalenderen rammer august måned, starter jordbærsæsonen, og det skal de haveglade danskere naturligvis gøres opmærksomme på.

Vi kørte derfor en række Facebook annoncer for Danmarks største online havecenter, Plantetorvet.dk, for de mange sorter af jordbær, man kan vælge imellem til sin have.

Kampagnen var en succes – der var tydeligt return on advertising spend.

Desværre kunne vi også se, at mange klikkede sig rundt blandt de forskellige sorter uden at købe noget – kunne en konkurrence løse dette?

Vi lavede en konkurrence, hvor deltagerne skulle klikke sig ind på webshoppen, tage et kig på de forskellige jordbærsorter og skrive i kommentarfeltet, hvilke de ville vælge, hvis de vandt.

Næsten 200 deltagere valgte at bruge tid på dette – og de skrev sorterne i kommentarfeltet, så andre kunne blive inspireret. Og det blev de – for det var nemlig ikke kun deltagerne, der klikkede sig videre til websitet.

De 337 kliks til websitet resulterede i målbart salg for over 13.000 kr. med et budget til annoncering for konkurrencen på kun 1000 kr.

Med en præmieværdi på kun 500 kr. må man sige, at der i forbindelse med denne konkurrence ikke kun er skabt inspiration, men også målbart salg.

Ninja-trick!

Som du kan se i opslaget ovenfor, så er det lavet som et link-opslag.

Det skyldes først og fremmest, at vi vil have folk over på webshoppen – men også fordi den sociale interaktion med konkurrencen skaber social proof ovre på webshoppen.

Plantetorvet.dk har nemlig like-knapper på shoppen, som synkroniseres med opslag på Facebook, så hver gang konkurrence-opslaget likes, er det teknisk set Plantetorvet.dk’s jordbær-kategori, der får et like. Når en besøgende så efterfølgende besøger kategorien på webshoppen, vil personen se de mange likes – og det skaber tryghed blandt online shoppere!

Bagetid.dk / Visuel inspiration

Bagetid.dk sælger fondant til bagning og gør en ihærdig indsats for at inspirere sine likes til, hvordan produktet kan bruges til at skabe flotte kreationer. Der er dog grænser for, hvor mange kager deres social media manager kan nå at bage – og man kan ikke blot nuppe fondantbilleder fra bageblogs mm.

Derfor satte vi gang i en konkurrence, som skulle sætte fokus på Bagetid.dk’s fondant-udvalg, men samtidigt fungere som inspiration for de mennesker, der vil i gang med at bage med fondant.

Vi bad deltagerne uploade et billede af deres flotteste fondant-kreation, og resultatet var banebrydende.

Over 400 personer uploadede de smukkeste billeder, som vi selv her hos bSocial sad og kiggede igennem. Og det var ikke kun os, der fik lyst til at bage med fondant.

Konkurrencen resulterede i målbart salg for 4200 kr. med et annoncebudget på kun 1000 kr. – og det var det salg, der kunne måles!

Opslaget fik 3791 kliks i alt – og heraf var de 2953 “andre kliks”, dvs. kliks videre til Facebooksiden eller kliks på de uploadede billeder i kommentarfeltet.

4Sound / Leads

Hos 4Sound Aarhus er der løbende events, som musiknørder og andre interesserede kan deltage i.

Butikken har et nyhedsbrev, som informerer om dette, og de ville gerne tiltrække flere tilmeldte til dette via en konkurrence på Facebook.

Vi opsatte nedenstående konkurrence i et konkurrencemodul og begyndte at reklamere for konkurrencen.

Denne enkelte konkurrence resulterede i 384 nyhedsbrevstilmeldinger, og deltagernes profilbilleder viste tydeligt, at der var tale om musikinteresserede.

For hver konkurrence, der er udskrevet efterfølgende, er der kommet 100-200 nye nyhedsbrevstilmeldinger, hvorfor butikken nu har en etableret base af personer, der har interesse i dens events.

Som du kan se, er der altså rig mulighed for at udskrive konkurrencer, hvis formål ikke blot er synlighed.
Konkurrencer kan bruges til at inspirere potentielle kunder, skaffe trafik, bekræfte reklamebudskaber og indsamle nyhedsbrevsmodtagere.

Konkurrenceformerne, jeg har eksemplificeret ovenfor, er relevante nu – såvel som i en fremtid, hvor man køber sig til pladsen i forbrugernes nyhedsstrømme.

De er uafhængige af både organisk og viral synlighed – og tjener i flere tilfælde sig selv hjem i målbart salg. Og så skaber de rent faktisk værdi for de mennesker, der er på Facebook for at blive underholdt, informeret og inspireret.

Tænk i disse baner, når du laver din næste konkurrence.

Don’t Spam, bSocial.