Instagram blev opkøbt af Facebook tilbage i 2012 – og siden lanceringen af Instagram annoncer i 2015 er alt annoncering via Instagram foregået via Facebooks annoncesystemer.

Når man taler annoncering på Facebook, taler man altså automatisk om annoncering på Instagram. Faktisk, så vil de fleste af dine Facebook-annoncer blive vist på Instagram, med mindre du aktivt fravælger det.

Det skyldes, at Instagram i virkeligheden blot er en placering for annoncer på Facebook – ligesom Facebook-annoncer kan blive vist i mobilapplikationer og rundt omkring på internettet via Audience Network samt i Messenger, som i princippet også er en selvstændig applikation.

Hvis du vil lære om annoncering på Instagram, bør du altså deltage i et kursus i Facebook-annoncering, da mange mulighederne er de samme.

Ligeledes vil et Facebook bureau nemt kunne hjælpe dig med at opsætte annoncering på Instagram.

Med det sagt, så er der alligevel nogle forskelle på Facebook- og Instagram-annoncering, når det kommer til målsætninger og annonceformater.

Formålet med dette blog-indlæg er at give dig en indsigt i disse forskelle.

Indholdsfortegnelse:

Facebook Workshop

Har du udfordringer med Business Manager eller ønsker du hjælp til at opsætte kampagner på Facebook og Instagram?

Book en Facebook Workshop og lad os udvikle dine færdigheder, så du bliver klædt på til at få mere ud af hver annoncekrone!

Book en Workshop

Hvorfor annoncere på Instagram?

Instagrams brugerbase bliver ved med at vokse – og der kommer stadig flere muligheder for at engagere brugerne med spændende og kreative annonceformater.

Mange af Instagrams brugere følger bloggere og brands med henblik på at finde inspiration til alt fra madlavning til mode. Derfor er det attraktivt for virksomheder at være tilstede blandt de opslag og historier, hvor brugerne suger inspirationen til sig.

På Instagram er der færre forstyrrende elementer end på Facebook, som både indeholder begivenheder, grupper, markedspladser og selve nyhedsstrømmen, som – sammenlignet med den på Instagram – er ret forvirrende.

Derudover er Instagrams brugere mere købeklare. En rapport fra Shopify viser, at ordreværdien af køb fra besøgende fra Instagram er højere end fra de besøgende fra Facebook.

Instagrams nyhedsstrøm er som et smukt og overskueligt katalog fyldt med inspiration og visuelle historier. Hvis du har materiale, som kan visualisere dit produkt eller inspirere brugerne til at foretage en bestemt handling, så bør du også annoncere på Instagram.

Hvad kan man opnå via annoncering på Instagram?

Via annoncering kan du på Instagram opnå en lang række målbare forretningsresultater, udover blot rækkevidde og visninger, herunder:

  • Trafik til dit website
  • Konverteringer (f.eks. køb på din webshop)
  • Tilmeldinger til dit nyhedsbrev
  • Øget kendskab til dit brand eller produkt
  • Flere installationer af din mobilapplikation
  • Flere afspilninger af din video
  • Salg fra din webshops produktkatalog
  • Flere samtaler i Messenger

Når du vælger en af ovenstående målsætninger, vil Facebook vise dine annoncer på Instagram til de personer i målgruppen, der er mest tilbøjelige til det, du ønsker at opnå – f.eks. at klikke sig videre til dit website. Derfor er det vigtigt, at du vælger den rigtige målsætning for din annoncering på Instagram fra start. Du får, hvad du beder om 🙂

Hvis du vil have en bedre forståelse for, hvad de forskellige målsætninger betyder, kan du gå i dybden med dem her: Målsætninger for annoncering på Facebook.

Hvor på Instagram kan annoncer placeres?

Man kan i øjeblikket placere sine annoncer to steder på Instagram: I Nyheder og Stories.

Placering i nyheder

Når du placerer dine annoncer i Nyheder på Instagram, vises de i nyhedsstrømmen midt i skærmbilledet blandt historier fra de personer og brands, som den enkelte bruger følger. Annoncen figurer i skærmbilledet indtil brugeren scroller videre, så selvom man som bruger ikke nødvendigvis giver den opmærksomhed, kan man altså ikke undgå at se og tage stilling til den.

Ovenstående er blot et eksempel på en annonce, som er placeret i Nyheder på Instagram.

Placering i Stories

Stories (historier) er en funktion på Instagram, hvor brugerne kan poste billeder og videoer med oplevelser fra hverdagen. Du kan læse mere om funktionen på Instagrams blog her: Instagram Stories.

Som annoncør kan man vise sine annoncer mellem de stories, som brugerne ser – lidt ligesom de reklamer, der figurerer midt i TV-udsendelser, bare mindre forstyrrende 🙂

Hvem kan man målrette sig mod på Instagram?

Jeg hører ofte virksomhedsejere sige “Det kan ikke betale sig for mig at annoncere på Instagram, for min målgruppe bruger det ikke”. Dén påstand er sjælendt sand – og derudover kan der ikke ske noget ved at prøve.

Jeg afholdte for nyligt en Facebook Workshop for en organisation, som gerne ville nå ud til folkeskolelærere via annoncering på de sociale medier.

Deltagerne mente ikke, at deres målgruppe (lærere) benyttede sig af Instagram og kunne derfor ikke kunne se meningen med at tilvælge Instagram som placering for deres kampagner på Facebook.

Det var indtil jeg viste dem, at der er 26.000 personer på Instagram, som har stillingen “Folkeskolelærer” eller “Lærer” – eller som interagerer med “Danmarks lærerforening” som emne:

Man kan ikke købe visninger på Instagram hos personer, som ikke er på Instagram, så hvis din målgruppe ikke er der, så koster det dig ikke noget at prøve! 🙂

Valg af målgruppe

Da Instagram-annoncer opsættes via Facebooks annonceværktøjer, er det også via Facebooks målgruppeværktøj, at du definerer den målgruppe, du vil nå ud til på Instagram.

Du kan danne tre former for målgrupper:

Gemte målgrupper

Gemte målgrupper er baseret på Facebooks data om brugerne, herunder deres alder, køn, geografi, demografi, interesser og adfærd.

Som eksempel kan du danne en målgruppe bestående af mænd i alderen 18-25 år, som interesserer sig for mountain bike.

Personerne i målgruppen har ikke nødvendigvis selv angivet, at de interesserer sig for mountain biking.

Det er derimod baseret på den adfærd de har på Facebook, Instagram og andre steder på nettet, som Facebook indsamler data fra.

Brugerdefinerede målgrupper

Brugerdefinerede målgrupper er baseret på data, du som annoncør har på brugerne.

Det kan f.eks. være kundedata (e-mail, telefonnummer etc.), besøgsdata fra dit website eller interaktionsdata fra din Facebookside.

Som eksempel kan du – hvis du har Facebooks Pixel installeret på din webshop – lave en målgruppe bestående af dem, der har besøgt din webshop uden at foretage et køb inden for 180 dage.

Kopimålgrupper

Kopimålgrupper er baseret på dine brugerdefinerede målgrupper.

Laver du en brugerdefineret målgruppe bestående af dine nyhedsbrevsmodtagere (kundeliste), kan du lave en kopimålgruppe bestående af den ene procent af danskerne på Instagram, der ligner dine nyhedsbrevsmodtagere allermest.

Facebook analyserer simpelthen din brugerdefinerede målgruppe og identificerer den adfærd, brugerne i målgruppen har tilfælles. Herefter danner Facebook så en målgruppe, som har en adfærd, der ligner.

Det lyder lidt skørt, men det er super smart! 🙂

Hvilke annonceformater kan man anvende til Instagram-annoncering?

Instagram tilbyder i øjeblikket følgende annonceformater, men der kommer hele tiden nye til:

Billedannoncer

Præsentér dit budskab via et enkelt, fængende og stilfuldt billede.

Videoannoncer

Inddrag modtagerne i dit brand og inspirer dem til at foretage en handling via en video.

Karruselannoncer

Lad folk opdage flere forskellige billeder og videoer ved at swipe til venstre på annoncen.

Annoncer i Stories

Vis dine annoncer i fuldskærmsformat blandt brugernes historier.

Billedekilde: Business.Instagram.com

Hvad koster Instagram-annoncering?

Når man annoncerer på Facebook og Instagram, betaler man som udgangspunkt for de visninger, man køber.

Hvad visningerne resulterer i, ved man ikke på forhånd – det afhænger nemlig af, hvor stor efterspørgsel der er på visningerne til den pågældende målgruppe og hvor godt målgruppen tager imod din annonce.

Du bestemmer dog helt selv, hvor meget du ønsker at annoncere (købe visninger) for.

Hvis du vælger målsætningen “Trafik”, skal du minimum bruge 25 kr. per dag, men for de fleste andre målsætninger er minimumsbeløbet 5 kr. per dag, så du kan komme i gang for få penge.

Hvad koster et klik til en hjemmeside?

Da du betaler for visninger, afhænger prisen per klik af, hvor mange visninger der skal til, før en person klikker sig videre til hjemmesiden.

Lad os sige, at du køber visninger for 1000 kr. For dette beløb får du 10.000 visninger (i eksemplet).

Hvis der skal 100 visninger til, før en person klikker på annoncen, vil du få 100 kliks for dine 1000 kr., dvs. en pris på 10 kr. per klik.

Hvis der skal 10 visninger til, før en person klikker på annoncen, vil du få 1000 kliks for dine 1000 kr., dvs. en pris på 1 kr. per klik.

Prisen per handling afhænger altså af, hvor mange visninger der skal til, før handlingen indtræder.

Derfor er det vigtigt, at du laver en annonce, som får netop din målgruppe til at foretage den ønskede handling.

Hvis din annonce rammer målgruppen præcist og er yderst relevant for målgruppen, vil du altså få langt mere for dit markedsføringsbudget.

Hvordan annoncerer man på Instagram?

Du kan annoncere via Instagram på følgende måder:

  • Direkte i Instagram-app’en (svarende til Facebooks Boost-funktion)
  • Via Facebooks Annonceadministrator (+ Power Editor)
  • Via et tredjepartsprogram (koster typisk en del)

Repræsenterer du en webshop?

Vi hjælper ambitiøse brands med at onlinesalg via intelligent og inspirerende annoncering på de sociale medier.

Vores kunder vælger os som deres bureaupartner, fordi vi er proaktive og har kompetencerne til at udvikle og udfordre dem.

KompetencerSucceshistorier

Jeg anbefaler, at du benytter Facebooks Annonceadministrator til at annoncere på Instagram, hvis du selv vil give dig i kast med det. Tredjepartsprogrammer er som oftest dyre og har svært ved at tilbyde alle de funktionaliteter, som Facebooks egne værktøjer tilbyder.

“Promovér”-knappen i Instagram-app’en bør du kun benytte, hvis du ønsker at promovere de opslag, du har lavet på Instagram og dermed få flere til at interagere med dem. Det kan dog hurtigt blive uoverskueligt, hvis du kører mange kampagner.