Se. Tryk. Shop. Så nemt er det blevet for brugerne at shoppe på Instagram med Instagram Shopping. Og hvem vil ikke gerne gøre det nemt for følgere og andre interesserede at købe de produkter, man viser frem på Instagram?

Shopping-opslag med produkttags giver folk hurtig adgang til priser og produktoplysninger – direkte i feedet på Instagram. Så hvis I allerede bruger Instagram som en del af jeres marketingmix til at inspirere målgruppen og fremvise jeres produkter, bør I uden tvivl investere tid i at tagge produkterne. Produktoplysninger i tags indeholder den valuta og de tags, der bruges i jeres katalog og vises til en global målgruppe.

 

            

Visuel historiefortælling har i lang tid været omdrejningspunktet for indholdet på Instagram – og det er det stadig. Rigtig mange virksomheder gør en stor indsats for at skabe det helt rigtige visuelle udtryk på Instagram, når de viser forbrugerne deres produkter, men det direkte link fra produkt til forretning har manglet.

Indtil nu har det været besværligt for brugerne at finde information om produkterne på billederne, og ikke mindst oplysninger om, hvor produkterne kan købes.

Instagram Shopping optimerer oplevelsen for brugerne, fordi de får information om produkter, de er interesserede i, direkte i deres feed, samtidig med at virksomhederne får lettere ved at kombinere inspiration og forretning.   

Sådan får I succes med Instagram Shopping

Produkttags på Instagram bidrager til reducering i søgetiden og antallet af klik hos brugerne, fordi de ikke behøver at forlade Instagram for at få information om produktet. Lettere tilgængelige produktoplysninger simplificerer købsrejsen og kan potentielt forbedre antallet af konverteringer og øge omsætningen.

Første skridt til at få succes med Instagram Shopping handler om målgruppe-kendskab. Selvom det er blevet lettere som forretning at sælge sine produkter via Instagram, bør man holde fast i den visuelle historiefortælling og bruge platformen på samme måde, som målgruppen bruger den.

Eksemplet herunder fra Sephoras Instagram-profil illustrerer, hvordan et kommercielt skønhedsunivers kan bruge Instagram Shopping til at kombinere inspiration til brugen af deres produkter med produktoplysninger og direkte link til website.

                     

Hvis en virksomhed bliver for salgsorienteret, vil det skille sig for meget ud i forhold til det øvrige indhold på Instagram, og målgruppen vil sandsynligvis straffe det. Derfor bør produktoplysninger være sekundære og optræde som hjælp til forbrugeren. Virksomheder på Instagram skal fortsætte med at skabe engagerende og inspirerende indhold, hvis de ønsker at opretholde en længerevarende relation til forbrugerne.

Shopping i Stories er (i skrivende stund) ikke tilgængeligt for alle virksomheder på Instagram, men indtil funktionen frigives (og efterfølgende) kan Stories bruges til at gøre målgruppen opmærksom på opslagene med produkterne.

Sephora kunne for eksempel bruge Stories som en form for tutorial til at vise, hvordan de har lagt makeuppen med produkterne, der er tagget i opslaget. Det vil samtidig være med til at skabe en synergi mellem aktiviteterne på platformen. 

Repræsenterer du en webshop?

Vi hjælper ambitiøse brands med at onlinesalg via intelligent og inspirerende annoncering på de sociale medier.

Vores kunder vælger os som deres bureaupartner, fordi vi er proaktive og har kompetencerne til at udvikle og udfordre dem.

KompetencerSucceshistorier

Instagram Shopping: Alt det praktiske

Inden I kan gå i gang med at bruge Instagram Shopping og tagge produkter i opslag, skal jeres konto skal være godkendt til shopping på Instagram. Det kan også være en god idé at de personer i virksomheden, der primært skal stå for at lave Instagram-opslagene, sørger for at have den nyeste version af app’en. En ældre version kan begrænse mulighederne.

Når virksomhedens konto er godkendt til Instagram Shopping, kan I begynde at tagge produkter i både nye og eksisterende opslag. I kan tagge op til fem produkter pr. billede eller op til 20 produkter pr. karrusel.

                     

Eksemplet ovenfor fra LEGOs Instagram-profil illustrerer, hvordan produkttags optræder før og efter, en bruger har trykket på billedet. Et produkttag indeholder en beskrivelse af produktet, en angivelse af produktets pris samt et link til websitet, hvor det er muligt at købe produktet.

Shopping på Instagram og produkttags er (i skrivende stund) kun tilgængeligt i organiske opslag og kan derfor ikke bruges i promoverede opslag. Derimod kan virksomheder bruge samlingsannonce-formatet i annoncer på Instagram. Samlingsannoncen indeholder et produktsæt med oplysninger om de udvalgte produkter.

Knappen “Forretning” på virksomhedsprofilen vil blive aktiveret, når I har oprettet mindst ni shopping-opslag.

                     

Derudover skal I have oprettet et katalog i Business Manager eller en Forretning på Facebook for at kunne tagge produkter på Instagram. I kan oprette og administrere kataloger i Business Manager eller tilføje et forretningsafsnit på Facebook-siden.

Konkrete tips til Instagram Shopping

  • Tag flere produkter i samme opslag. Ved at bruge karrusel-formatet kan I vise op til fem billeder og tagge op til 20 produkter pr. opslag – men pas på, at det ikke bliver for salgsorienteret!
  • Brug Stories til at vise, hvordan man kan shoppe via opslagene med produkttags. Hvis I ikke allerede bruger produkttags, kan det være en god introduktion til følgerne. Det kan også være en god idé, hvis I ikke oplever den ønskede effekt af jeres produkttags.
  • Udnyt forskellige shopping-formater. Det kan være en fordel at skifte mellem enkelt billede og karrusel-opslag for at skabe variation i indholdet.
  • Sørg for at hvert tag berører det rigtig produkt, så de handlende ved, hvilket produkt tagget refererer til.
  • Begynd at tagge alle produkter i jeres opslag for at skabe en ensartet adfærd. Alternativt kan I eksperimentere med forskellige indholdsformater, hvor nogle indeholder produkttags, mens andre ikke gør.

Risikoen ved ikke at bruge Instagram Shopping

Forestil dig, at en potentiel kunde ser et af jeres opslag på Instagram og forelsker sig i et af produkterne. I har ikke tagget produktet, så vedkommende er nødt til at søge efter produktet online. Potentielt kan det resultere i, at I går glip af det salg, fordi kunden finder produktet et andet sted gennem sin søgning.