Hos bSocial havde vi i fornøjelsen af at deltage i Agency Day 2018 hos Facebook i Dublin. På dagen fik vi en masse gode indsigter, som vi kan anvende i de strategier, vi udvikler for vores kunder. I dette blogindlæg har vi samlet de punkter fra vores noter, der er relevante for de fleste professionelle annoncører. Der er dog nogle enkelte punkter, vi har været nødt til at pille ud, da vi har underskrevet en NDA.

Investering i kendskab

  • Du får sandsynligvis mere kendskab for pengene, hvis du målretter dine kendskabskampagner mod et bredere publikum. Du skal altså ikke være bange for at henvende dig til en større målgruppe, hvis formålet er at løfte kendskabet til et brand.
  • Genkaldelsen af dit brand bliver 2,5 gange så højt, hvis dine kreativer (f.eks. video) er optimeret til mobil, hvor de fleste annoncer leveres. Dét er altså argumentet til chefen, som ikke vil bruge tid og budget på at producere video specifikt til sociale platforme.
  • Genkaldelsen af dit brand bliver 3 gange så højt, hvis visningsfrekvensen for dine annoncer er 1-2 gange om ugen. Du skal altså ikke være bange for, at frekvensen bliver 4-5 stykker, hvis kampagnen kører et par uger.

Facebook og Instagram Stories

  • Stories kommer til at overtage News Feed som det dominerende medie til at nå brugerne på Facebook og Instagram. Det er derfor på tide, at du som annoncør begynder at udforske mediet.
  • Her er nogle konkrete råd fra Facebook til at producere video til annoncer i Stories:
    1. Brug hastighed som et kreativt værktøj til at fastholde seernes opmærksomhed – bevægelse er vigtigt og det skal gå stærkt!
    2. Tilføj lyd til Stories for at gøre dem mere relevante (+60% har lyd på)
    3. Stories med mange forskellige, hurtigt skiftende scener fungerer bedre.
    4. Sørg for at placere virksomheden brand (logo)i starten og slutningen af videoen, men gerne som en naturlig del af scenerne. Det kunne f.eks. være på en pose, som hovedpersonen i første scene glædeligt står med.

Lidt råd til julekampagner

  • Juleshopping starter allerede i oktober og 34% af europæiske voksne starter med at shoppe julegaver allerede før d. 11. november. Det er derfor en fordel at anvende annoncering på Facebook til at skabe interesse allerede inden julekampagnerne starter på TV i december. Kom i gang tidligt! 🙂
  • Start med at målrette annoncer mod et bredt publikum for at tiltrække dem, der er i markedet for dine produkter – og målret herefter annoncer mod dem, der har vist interesse, med henblik på at sælge til dem.
  • Chatbots kan anvendes til at give juleshopperne en personlig og underholdende oplevelse, som forbedrer salget. Det er dog mest relevant for virksomheder, som har ressourcerne til at udvikle intelligente Chatbots via Facebooks API.

Facebook Workshop

Har du udfordringer med Business Manager eller ønsker du hjælp til at opsætte kampagner på Facebook og Instagram?

Book en Facebook Workshop og lad os udvikle dine færdigheder, så du bliver klædt på til at få mere ud af hver annoncekrone!

Book en Workshop

Bedre rapportering

  • Facebook har netop lanceret et værktøj, Facebook Attribution, som giver annoncører mulighed for at sammenligne forskellige attribueringsmodeller og dermed bedre attribuere konverteringer (herunder salg), som både betalt og organisk aktivitet på Facebook og Instagram har haft indflydelse på.
  • Inden for det næste halve års tid skulle det gerne blive muligt at implementere Facebooks Pixel med de rette målinger på f.eks. en webshop – blot ved at installere grundkoden. Virksomheder vil altså i mange tilfælde kunne måle på de handlinger, folk foretager på deres websites via annoncer, uden at involvere en webudvikler.
  • Splittesting-funktionen, som findes i Annonceadministrator, udbygges, så man kan splitteste på flere variabler samtidigt – f.eks. både målgruppe og annonceindhold.
  • Annoncører vil i fremtiden kunne lave estimater på CPM, rækkevidde og frekvens via Facebooks værktøj, Campaign Planner, som findes i Business Manager. På den måde kan du bedre svare chefen på, hvad I kan forvente at få for forskellige størrelser af budgetter, inden kampagnen opsættes på Facebook.

Bedre annoncer

  • Facebook har for nyligt udgivet “Video Creation Kit”, som gør det muligt for annoncører at kombinere flere billeder til flotte videoer – direkte i annonceadministrator. De fortæller, at værktøjet løbende vil blive udbygget med nye funktionaliteter og opfordrer annoncører til at teste det.
  • “Video Creation Kit” er blot ét af de tiltag, Facebook har foretaget, med henblik på at få flere annoncører til at benytte sig af bevægende elementer i annoncer. Alt peger på at “Motion” skaber langt bedre resultater og derfor opfordrer Facebook til, at alle annoncører begynder at arbejde på at konvertere billeder til videoer med bevægelse. Dette gøres bedst ud fra de fire principper, som fremgår i dette blogindlæg – og som vi fik præsenteret på dagen: 4 Ways to Turn Still Image Ads Into Video Ads.
  • Facebook anbefaler brugen af “rammer”, som er en nyligt udgivet funktionalitet, der gør det muligt for annoncører at indsætte grafik over produktbilleder i dynamiske annoncer. Der kan f.eks. tilføjes “Fri fragt”, “Black Friday” eller virksomhedens logo, så brandingeffekten øges og produktbillederne skiller sig ud.
  • Det er allerede nu muligt for annoncører at promovere opslag på Facebook, som samarbejdspartnere (f.eks. influencers) har lavet. Planen er, at dette også skal være muligt på Instagram.
  • Konkurrencen om opmærksomheden bliver større og større – og der stilles derfor større krav til det kreative materiale i annoncer.