Sådan får du flere til at interagere med dit brand i Instagram Stories 

Stories er blevet en meget populær funktion på Instagram. Her har du nemlig muligheden for at opbygge et stort og loyalt publikum af seere, så du kan øge interaktionen og synligheden hos dit brand. Derfor anbefaler jeg også, at du som brand tager denne funktion i brug.

Når du laver Stories for dit brand, vil du naturligvis også gerne have, at folk bruger tid på dem og interagerer. Dette kan dog være ret svært og samtidig meget tidskrævende. Jeg vil derfor i denne artikel fortælle dig, hvordan du får flere til at interagere med dit brand i Instagram Stories.

Skab det perfekte storyboard

Det er en meget smart ide at planlægge dine Instagram Stories på forhånd, så du har en rød tråd og en god sammenhæng. Til planlægningen af dine Stories anbefaler jeg, at du ofte forsøger at lave et story board hvor du har en klar begyndelse, midte, samt afslutning. Det betyder, at dine følgere vil have en større tendens til at se dine Stories til ende, og dermed vil din exit rate formentlig også falde.  Vores kunde Noisy May har lavet dette i nedenstående eksempel. Her kommer modebrandet med et budskab i hver story, hvor formålet er, at deres følgere skal have lyst til at se videre. De skaber en introduktion, en produktoversigt samt en afslutning hvor de opfordrer til køb.

Du bør også tænke på at tilbyde noget unikt med dine Stories. I stedet for at anvende det samme indhold, som du har gjort i dine opslag, skal du gøre dine Stories helt unikke. Dine følgere skal have en grund til at blive hængende. Dette har Noisy May også gjort i eksemplet på en smart og livlig måde.

Dine Stories skal matche dit brands identitet

Når du skal oprette dine Instagram Stories, skal de ikke blot se pæne ud. De skal også matche dit feed og dit brands grafiske udtryk. Det skaber en rød tråd og gør dine Stories mere interessante. Du skal derfor sørge for at dine Stories, dit feed og din hjemmeside får det samme look. Det vil gøre at folk lettere vil kunne genkende dig, hvis de støder på dit indhold. Vores kunde Noisy May har i eksemplet nedenfor vist, hvordan du kan lave et stilet storyboard i et unikt grafisk udtryk. Igen med en klar begyndelse, midte samt afslutning.

Når du først har fået styr på at skabe en rød tråd igennem dine Stories, vil det kunne hjælpe dig med at skille dig ud fra mængden og gøre dine Stories mere unikke. Det vil betyde, at dine følgere sandsynligvis vil blive hængende og vise mere interesse når de ser et stykke professionelt arbejde.

Find formlen på det perfekte indhold

Det kan være kompliceret at finde ud af, hvilket content, som din målgruppe er mest interesseret i at se. Derfor kan du med fordel bruge indblik i Instagram til at se, hvilken type af content, som dine følgere bruger tid på. Når du har fundet den type content, som har opnået mest opmærksomhed, kan du derefter skræddersy dine kommende Stories efter dette.

Det er dog stadig meget vigtigt, at uanset hvilke koncepter og typer af content, du arbejder på i dine Stories  skal der være en rød tråd med resten af dit brands farver og æstetik. I nedenstående eksempel har Noisy May valgt at bruge den samme font i alle deres Stories, samt bruge nuancerne sort og hvid. Det er deres kendetegn, men dette kan også sagtens gøres på en række andre måder. Hvis du har et grønt logo, vil det være oplagt at få lavet Stories, hvor dette er implementeret. Det kan være teksten, baggrunden eller lignende. Det vil skabe en rød tråd og gøre dit materiale mere professionelt. Du bør i denne sammenhæng også give dine Instagram Highlights det samme udtryk. 

 

Brug hashtags i dine Stories for at opnå mere rækkevidde og interaktion

Når du ønsker at få mere interaktion igennem dine Instagram Stories, er det nødvendigt og smart at bruge hashtags. Det gør, at du opnår en større rækkevidde samt dermed en større sandsynlighed for mere interaktion. Det sker, da dine opslag bliver fundet og opdaget af nye mennesker. Hvert hashtag på Instagram har Stories tilknyttet. Når folk søger efter hashtags på Instagram vil de derfor få mulighed for at se aktive ”real time” Stories på det konkrete hashtag. Hvis de kan lide hvad de ser igennem dine Stories, vil der være en stor sandsynlighed for at de vil begynde at følge dig og interagere med dit content. I nedenstående eksempel har jeg vist hvordan vi hos bSocial gør brug af hashtags i vores Stories. Her har vi anvendt fire hashtags, samt et hashtag sticker for at opnå mere rækkevidde og interaktion.

Du har mulighed for at tilføje op til ti hashtags på dine Instagram Stories eller anvende et Hashtag sticker. Disse hashtags kan skjules under forskellige GIFs eller stickers, hvis du ønsker at folk ikke skal kunne se dem. Du kan også ændre farven på dine hashtags, så de matcher baggrunden og dermed blender mere ind i billedet.

Tjek hvornår dine følgere interagerer mest i Instagram Stories

Du bør undersøge hvornår dine følgere er mest aktive i Instagram Stories, hvis du ønsker at få flere seere. Her skal du starte med at kigge i Instagram insights, som kan give dig brugbare data omkring dine følgeres adfærd.

I insights kan du se, hvornår din profil har haft mest interaktion, rækkevidde flest visninger, samt hvornår dine følgere er mest aktive på platformen. Du skal bruge denne data til at planlægge dine Stories. Hvis det er onsdage omkring kl. 16, at dine følgere er mest aktive, kunne det derfor være et relevant bud på, hvornår du skal uploade dem.

Brug user generated content

Når du ønsker at få flere til at interagere med dit brand I Instagram Stories, er reposting af ”user generated content” en fantastisk måde at skabe lækkert content på. Det giver troværdighed og viser, at du værdsætter, at dine følgere bruger tid på at tagge dit brand i deres opslag.

Det er endvidere vigtigt at du tænker strategisk om hvilket ”user generated content” du poster på din profil. For det første skal det naturligvis have en vis kvalitet, som lever op til dit brands standard. Dernæst kan du med fordel inddele de forskellige billeder i kategorier for at skabe spændende temaer. Hvis du er et tøj brand kunne du lave en kategori, som hedder ”folk som har anvendt vores styles” og derefter poste disse billeder i en konkret kategori. Afslut eventuelt med at lave denne kategori i et highlight, så dine følgere altid vil kunne finde dem igen. Nedenfor vises eksempler på user generated content for Noisy May.

View this post on Instagram

Alt er godt ☀️

A post shared by Anne Sofie Bang Rahbek (@annesofiiebang) on

Brug apps til at skabe nogle mere professionelle Stories

Når du skal lave dine Stories mere interessante og give dem et løft grafisk anbefaler jeg, at du bruger et værktøj til at gøre dette på en simpel måde. Unfold er en app som giver dig nogle specifikke templates, som du kan lave dine Stories mere interessante ud fra. Så hvis du ikke har en grafisk designer tilknyttet, vil det være en smart mulighed for at gøre dine Stories mere spændende og dermed forhåbentlig få flere til at interagere med dit brand. Nedenfor har jeg belyst nogle eksempler på interessante templates fra Unfold. Ved at anvende professionelle templates som disse bliver dit brand mere skarpt og professionelt.

Brug stickers til at forøge interaktionen

En af de bedste måder at skabe mere interaktion i dine Stories, er ved at anvende de mange forskellige typer af stickers, som du har mulighed for at bruge. Disse stickers præger dine følgere til at deltage mere aktivt – om det er at besvare et spørgsmål, bede om deres meninger eller deltage i en quiz. Det er en nem og sjov måde at skabe interaktion på igennem dine Stories. Nedenfor vil jeg belyse de forskellige stickers og deres funktioner, så du kan få flere til at interagere med dit brand i Stories.

  • Brug Afstemnings stickers til at få brugbar viden

 Denne type sticker er en smart måde til at skabe mere interaktion men også at skaffe indblik i hvad dine følgere kan lide og ikke lide. Du skal bruge denne sticker så ofte som du kan for at få besvaret relevante problemstillinger af dine følgere.

  • Brug Quiz stickers til at skabe underholdning for dine følgere

 Denne type sticker er en sjov måde at gøre dine følgere klogere på, hvor du kan stille forskellige spørgsmål med et sandt og et falsk svar. Når dine følgere deltager aktivt i din quiz, vil det skabe mere interaktion.

  • Brug GIF stickers til at styrke din call to action

Uanset om du ønsker at din målgruppe skal swipe up eller læse mere, er der altid en GIF til netop dit ønskede formål. Når du inkluderer en GIF i dine Stories er det god måde til at understøtte og styrke din call to action uden at fylde hele billedet med tekst. Se nedenstående eksempel som vi har brugt hos bSocial. Vi har taget ikoner fra sociale medier samt en pengeseddel for at understøtte vores budskab.

  • Brug Spørgsmål stickers til at starte samtaler

Spørgsmål stickers er en god mulighed for at vise dine følgere, at det er nemt at komme i kontakt med dit brand og at du sidder klar til at besvare hvilket som helst spørgsmål fra dine følgere. Du kan bruge denne type af sticker til at spørge om råd, eller finde ud af hvad dine følgeres behov er. Det kunne eksempelvis være, hvilket legetøj mangler I derhjemme eller kan I lide stumpede jeans? Endvidere kan du også bruge disse stickers til at skaffe feedback, ideer m.m. til dit brand. Afslutningsvis vil du have mulighed for at dele dine følgeres spørgsmål samt dit svar.

  • Brug Nedtællings stickers til at vise dine følgere kommende begivenheder

Når du har en kommende kollektion, eller snart får et nyt produkt i butikken er denne form for sticker en rigtig god måde at skabe omtale og opmærksomhed på. En god måde at fremtidssikre dine kampagner på er at bruge nedtællings stickers. Hvis dine følgere trykker på denne sticker, vil de se nedtællingen og de vil modtage en notifikation, når nedtællingen er udløbet. Afslutningsvis kan dine følgere reposte disse nedtællings stickers og dermed dele dem med deres community.

  • Brug Lokations stickers til at opnå en større rækkevidde

 Når du bruger denne form for sticker og tagger en lokation i dine Stories så som en bestemt restaurant eller butik vil din story vises i det offentlige feed fra denne lokation. Nøjagtig ligesom når du tagger en lokation i dit Instagram opslag. Så enhver person, som søger efter denne lokation på Instagram, vil have mulighed for at se og dermed interagere med din story. Det er den perfekte sticker, hvis du afholder et arrangement eller en begivenhed, som du ønsker at der kommer mere fokus og omtale til.

  • Brug Produkt stickers til at hjælpe dine seere med at shoppe

Når du tagger produkter i Instagram Stories stickers er det en god måde til at organisk promovere shopping i dine Stories og tillade dig at vise produktdetaljer uden at virke spammet, eller overvælde dine følgere. Så når en følger ser din story, kan de nu trykke på hver sticker for at lære mere om det valgte produkt og forhåbentlig lave et køb – helt uden at forlade Instagram. Afslutningsvis kan du med fordel lave et Instagram highlight, hvor du indsætter disse Stories, så dine følgere altid vil kunne finde dem. Nedenfor har vi vist hvordan vores kunde Noisy May har anvendt en produktsticker.

  • Brug Omtale stickers til at tagge andre profiler

 Denne form for sticker er rigtig god til at skabe mere interaktion i dine Stories. Hvis du eksempelvis har lavet et samarbejde med et andet brand, bør du tagge dem, hvor de derefter muligvis vil reposte din story. Det kan betyde at nye mennesker vil se din story og forhåbentlig begynde at interagere med dit brand. Endvidere bør du også tagge personer som har lavet user generated content til dig og give kredit til den originale ejer af billedet. Når du tagger andre i en story, får de en notifikation på det, og vil dermed hurtigt se din omtale.

At skabe mere interaktion igennem dine Stories kræver naturligvis tid og er ikke noget, som sker natten over. Den gode nyhed er dog, at det kan blive gjort med nogle simple justeringer til din strategi på Instagram. Så næste gang at du skal lave nye Stories, bør du tænke over nogle af de forskellige tips og tricks, som jeg har givet dig i denne artikel. De er simple metoder til at skabe mere interaktion, flere seere og måder at få flere til foretage specifikke handlinger i dine Stories.