Hvis din virksomhed afholder events i løbet af året, så har du måske opdaget og benyttet dig af muligheden for at oprette en begivenhed på Facebook. I dette blogindlæg får du mine bedste råd til, hvordan du bedst opretter en begivenhed og ikke mindst får mest muligt ud af annonceringen for din begivenhed på Facebook.

Opret og optimér din begivenhed på Facebook

Nu tænker du sikkert, at første step i denne guide er at oprette begivenheden på Facebook. Det kunne det også sagtens være, men jeg vil starte et lidt andet sted. Der er nemlig nogle indstillinger på din Facebook-side, som jeg vil anbefale dig at optimere, inden du opretter begivenheden på Facebook.  

Inden du opretter din begivenhed på Facebook

Start med at flytte “Begivenheder” længere op i fanen på din Facebook-side. Det fortæller Facebook, at du prioriterer dine begivenheder højt, og de vil vises først på din Facebook-side.

Du ændrer placeringen af begivenheder under “Indstillinger → Rediger side” med et simpelt træk-og-slip-system.

Går du ind under fanen “Begivenheder” på din Facebook-side, har du mulighed for at vælge, om du automatisk vil offentliggøre din begivenhed på tidslinjen.

Som udgangspunkt vil jeg anbefale, at du slår denne indstilling fra, fordi du ikke har mulighed for at skrive en tekst til opslaget, og hvis du opretter mange ad gangen, vil de ligge som opslag på tidslinjen.

Det kan få karakter af spam og er visuelt heller ikke særligt tiltalende på din Facebook-side. Derfor anbefaler jeg, at du venter med at linke til din begivenhed, indtil du er klar til at promovere den.

Facebook Workshop

Har du udfordringer med Business Manager eller ønsker du hjælp til at opsætte kampagner på Facebook og Instagram?

Book en Facebook Workshop og lad os udvikle dine færdigheder, så du bliver klædt på til at få mere ud af hver annoncekrone!

Book en Workshop

Opret og optimér din begivenhed

Nu er du klar til at oprette din begivenhed. Vælg “Begivenheder” i fanen til venstre på Facebook-siden og tryk på “Opret begivenhed”.

Indstil dit coverbillede eller – video

Første step er at vælge et passende billede eller en video, som fortæller noget om begivenheden. Vi anbefaler en billedstørrelse på 1920 x 1080 pixels. Ønsker du at bruge video, anbefaler Facebook en længde på 30 sek. og max 5 minutter. Lav noget som fanger øjet og drager folk ind på begivenheden.

Er du i tvivl om de forskellige billedstørrelser på Facebook, kan du læse meget mere i vores store guide til billedstørrelser på Facebook.

Vælg et navn til begivenheden

Det næste, du skal tage stilling til, er navnet på din begivenhed. Her handler det om at holde det kort og præcist. Facebook har udtalt, at begivenheder med lange navne generelt klarer sig dårligere på platformen. Vælg derfor et navn, der er let at afkode, og som passer godt til formatet på mobilen.

Navnet kan du vælge at holde meget traditionelt eller være lidt mere kreativ og finde en humoristisk vinkel på din begivenhed. Sidstnævnte synes vi er interessant, hvis din begivenhed og virksomhed tillader det. På den måde vil du fange interessen hos rigtig mange mennesker, og det kan give dig den lille ekstra chance for, at din begivenhed går viralt på Facebook.

Oplysninger om begivenheden

Når du har valgt navn og dato, er det tid til at fortælle Facebook lidt mere om begivenheden. Del så meget data som muligt med Facebook. Det hjælper nemlig Facebook til at dele din begivenhed til de mennesker, den kunne være relevant for.

Start med at vælge en passende kategori for din begivenhed. Lav dernæst en god og fængende beskrivelse af din begivenhed, der er letlæselig for de interesserede.

Indstil derefter de relevante nøgleord, der passer til din begivenhed. Nøgleord er ligesom kategorien med til at sikre, at Facebook anbefaler begivenheden til de mest relevante mennesker.  

De resterende valgmuligheder

Beskeder

Du har mulighed for at lade folk stille dig spørgsmål til begivenheden. Beskeder vil jeg kun slå til, hvis der er tid og ressourcer til at besvare spørgsmål. Det kan være en god måde at få lidt ekstra tilmeldinger på, da det fanger interesserede, der måske ellers var faldet fra, fordi de ikke kunne få svar på deres spørgsmål.

Billetter

Kræver din begivenhed, at man køber billetter på dit website, så skal der selvfølgelig tilføjes link til billetsalget. Husk, at tilføje relevante UTM-tags til dit link, så du kan se, hvor billetsalget stammer fra. Du kan vælge, om billetsalget er startet, eller indstille en brugerdefineret startdato for billetsalget, så de deltagende kan se, hvornår der åbnes for salg af billetter.

Medorganisatorer

Hvis du har en medorganisator eller flere, kan det være en god idé at tilføje dem, hvis de er indforstået med det. Det betyder nemlig en større organisk rækkevidde på din begivenhed, fordi begivenheden også vil være synlig på din medorganisators Facebook-side. I eksemplet herunder er begivenheden både organiseret af Musikhuset og Elias Ehlers. 

Opslag

Ønsker du en åben debat, hvor alle interesserede eller deltagere kan lave opslag, eller vil du selv styre kommunikationen på din begivenhed? Det har du mulighed for at indstille under “Opslag”. Hvis du gerne vil have en åben debat, men er bange for, at der kommer for mange irrelevante opslag, kan du vælge “Alle kan slå (alle opslag og historier skal godkendes) op”. På den måde skal du godkende alle opslag fra deltagerne. Ønsker du kun egne opslag på begivenheden, vælger du blot “Det er kun organisatorer, der kan lave opslag”.

Generelt, er det en god idé, hvis du laver mindst et par opslag i begivenheden. Gør det op til begivenheden starter for at skabe lidt engagement og giv deltagerne noget at glæde sig til. Tinderbox har valgt en åben debat, så de selv kan dele opslag og skabe interesse hos deres deltagere. Derudover har deres deltagere mulighed for at dele deres oplevelser med de andre deltagere og Tinderbox. 

Annoncering af begivenhed på Facebook

Skaf organisk rækkevidde og social proof

Når begivenheden er oprettet, skal den deles på din Facebook-side. Det gør du for at skabe den første organiske interesse for begivenheden hos dine følgere. Det vil skabe lidt social proof og forhåbentligt også de første interesserede og deltagere.

For at skabe endnu mere social proof, så send også gerne en mail ud til dine nyhedsbrevsmodtagere, hvor du linker til begivenheden på Facebook. Jo flere, der viser interesse og deltager i begivenheden inden annonceringen starter, desto bedre.

Tiltræk nye deltagere via annoncering på Facebook

Når der er skaffet social proof via opslaget og nyhedsbrevet, kan du begynde annonceringen for begivenheden. Opret en kampagne i Annonceadministrator med målsætningen Begivenhedssvar. For at sikre, at du får de bedste resultater, er det vigtigt, at du kommer ud til de mest relevante mennesker. Derfor anbefaler jeg, at du opretter en “Kopimålgruppe” baseret på de mennesker, der i forvejen har vist interesse for din begivenhed.

Sådan opretter du en brugerdefineret målgruppe
Vælg “Målgrupper” i Business Manager → “Opret målgruppe” → “Brugerdefineret målgruppe” → “Interaktion” → “Begivenhed” → Sæt data til “People who responded Going or Interested” → Vælg din aktuelle begivenhed under “Vælg bestemte begivenheder” → Navngiv og opret målgruppen.

Sådan opretter du kopimålgruppen
Når du har oprettet din brugerdefinerede målgruppe, vælger du “Opret målgruppe” → “Kopimålgruppe” → Vælg din brugerdefinerede målgruppe under “Kilde” → Vælg Danmark som “Lokation” → Vælg målgruppestørrelse.

Husk, at jo større målgruppe, des større bliver forskellen på de mennesker, den indeholder – derfor giver det oftest mening at holde den under 5%.

I annoncen herunder har vi avet en annonce for Lagersalg målrettet personer, der bor i nærheden af begivenheden og som ligner dem, der har deltaget i lignende begivenheder. Dette resulterede i nye deltagere for kun 3,51 kr pr tilmelding.

 

 

Har du mindre end 1000 mennesker i din brugerdefinerede målgruppe, så anbefaler Facebook ikke, at du bruger kopimålgrupper. Er det tilfældet, så benyt i stedet en “Gemt målgruppe” og definer din målgruppe ud fra demografi og interesser.

Husk, at ekskludere din brugerdefinerede målgruppe bestående af interesserede og deltagere – der er ingen grund til, at de får en annonce, når de allerede er deltagere.

Tiltræk dine nuværende kunder via annoncering på Facebook

Du har forhåbentligt formået at tiltrække en del af dine nuværende kunder via dit opslag og nyhedsbrev, men mon ikke vi kan få fat på lidt flere? Udover dine følgere og nyhedsbrevsmodtagere, er det oplagt at målrette sig websitebesøgende. Det kræver, at du har opsat Facebooks Pixel på dit website – har du ikke det endnu, så læs Den komplette guide til Facebooks Pixel hurtigst muligt.

Sådan opretter du en brugerdefineret målgruppe
“Opret målgruppe” → “Brugerdefineret målgruppe” → “Websitetrafik” → Vælg “Alle besøgende på websitet” eller vælg bestemte undersider, hvis mest relevant → Vælg gerne op til 90 dage → Navngiv målgruppe “Websitebesøgende – 90 dage” og tryk “Opret målgruppe”.

Skaf billetsalg via annoncering på Facebook

Konverteringskampagne på Facebook

Hvis du har fået indsat Facebooks Pixel på dit website og fået indsat de nødvendige hændelser i form af bl.a. “Tilføjelser til indkøbskurv” og “Køb”, vil det være oplagt at lave en kampagne med målsætningen “Konverteringer”, såfremt man skal købe billetter til din begivenhed.

Du lærte tidligere i indlægget her, hvordan du opretter en brugerdefineret målgruppe baseret på alle med interesse for eller deltagere i din begivenhed. Denne målgruppe er nu oplagt at målrette sig imod i konverteringskampagnen for at skaffe flere billetsalg.

For at din konverteringskampagne kan køre optimalt, er det vigtigt, at du får minimum 20 konverteringer på ugentlig basis. Får du ikke mindst 20 køb ugentligt, så vælg en konvertering længere oppe i salgstragten – f.eks. “Tilføjelse til indkøbskurv”.

Husk altid, at oprette en brugerdefineret målgruppe bestående af alle, der har købt billetter til din begivenhed, og ekskluder dem fra kampagnen. Der er ingen grund til, at de får annoncen, når de har købt billet.

Til de mennesker, der deltog eller var interesserede i Lagersalgs begivenhed, målrettede vi en konverteringskampagne for at promovere Lagersalgs VIP produkt, der ville give deltagerne en fordel til begivenheden.

Trafikkampagne på Facebook

Har du ikke hændelseskoder installeret på dit website, så har du, som det næstbedste, mulighed for at køre en trafikkampagne. Målgruppen er den samme, men sørg for at optimere til “Visning af landingsside”, da et klik ikke er meget værd, hvis de falder fra, inden din hjemmeside er indlæst.

Er du ny i annoncering på Facebook, kan du læse meget mere om, hvordan du vælger den rigtige målsætning i vores guide til Facebooks målsætninger for annoncering. Vil du gerne have undervisning i, hvordan du opsætter dine annoncer rigtigt, så kan du også booke en Facebook Workshop, hvor jeg sammensætter en skræddersyet dagsorden efter dine ønsker og behov. 

Jeg håber, at denne guide kan være med til at give dig stor succes med dine begivenheder på Facebook! Har du selv draget dig nogle gode erfaringer, så tøv ikke med at fortælle om dem – vi elsker, at se hvordan andre får succes på de sociale medier. Sidder du inde med et spørgsmål om begivenheder på Facebook, så smid endelig en kommentar. Så vil jeg gøre mit bedste for at besvare det.