Hvad kendetegner sponsoreret og organisk indhold på Facebook, og hvad er forskellen egentlig? Det kan kan være svært at kende forskel på de to, hvis man ikke ved, hvad man skal kigge efter for at identificere dem. I dette blogindlæg fortæller jeg dig om både organisk indhold og sponsoreret indhold, så du får 100% styr på de to begreber.

Organisk indhold på Facebook

Organisk indhold på Facebook er de opslag, vi ser i vores nyhedsstrøm fra vores venner, familie og sider vi “synes godt om”. Det er altså indhold, de slår op, deler eller har interageret med, og det kan være alt fra tekstopslag, billedopslag, videoer og linkopslag til faktisk også at omfatte sponsoreret indhold, men det kommer jeg ind på senere. Fælles for det indhold er nemlig, at det ikke har annoncekroner i ryggen, og det kommer derfor gratis ud til de mennesker, det er mest relevant for.

Facebooks News Feed Algoritme

Hvad betyder det så, at det er opslag, der kommer ud til dem, det er mest relevant for? Du har måske hørt om Facebooks News Feed Algoritme, der sørger for, at vi får vist det mest relevante indhold i vores nyhedsstrøm. Det gør Facebook af den simple grund, at får vi vist en masse irrelevant indhold, så vil vi bruge mindre tid på Facebook og søge mod et andet socialt medie.
Hvis jeg i høj grad interagerer med en gruppe af mine venner eller en bestemt Facebook-side, så vil algoritmen vurdere, at der er større chance for, at jeg gerne vil se deres opslag og det indhold, de interagerer med, sammenlignet med de sider og venner, jeg ikke i lige så høj grad interagerer.
Hvad betyder det så for dig, der har en Facebook-side? Jeg vil anbefale dig at lave dit organiske indhold med det formål at engagere de mest trofaste følgere. Det betyder ikke, at du skal glemme dine andre følgere, men da du i forvejen ikke når disse mennesker med dit organiske indhold, så er det i højere grad dem, du skal fokusere på at ramme med dit sponsorerede indhold.

[us_single_image image="12262" size="us_768_0" align="center"]

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold på Facebook er let at genkende. Det er alle de opslag, du ser, hvor der står “Sponsoreret”. Sponsoreret indhold på Facebook er den annoncering, man som virksomhed kan lave, og det er altså indhold, der koster penge at vise sin målgruppe.
Sponsoreret indhold vises efterhånden rigtig mange steder, da Facebook hele tiden udvider alle de annoncemuligheder, man har som annoncør. I øjeblikket kan du annoncere i Facebook Nyheder (nyhedsstrømmen), Højre kolonne på Facebook, Lynartikler på Facebook, Instagram Stories, Nyheder på Instagram, i Audience Network (bl.a. Apps) og i Messenger.

Man kan opleve at få vist sponsoreret indhold i sin nyhedsstrøm helt organisk, hvor “Sponsoreret” ikke fremgår. Det sker, hvis dine venner interagerer med eller deler annoncen med dig. På den måde kan sponsoreret indhold også få en organisk (altså gratis) rækkevidde, hvilket man ofte ser, hvis man f.eks. har en kampagne med målsætning “Opslagsinteraktion”.

[us_single_image image="12273" size="us_768_0" align="center"]

Mangler du hjælp til din annoncering på Facebook, så læs hvordan vi kan lave effektiv Facebook Annoncering for dig.