Konkurrencer på Facebook kan være med til at øge antallet af likes såvel som at dyrke de eksisterende. De kan fungere som et hurtigt “fix” til at skaffe opmærksomhed eller som en del af en samlet social media strategi. Desværre er flere Facebooksider blevet lukket ned, fordi de har overtrådt reglerne for konkurrencer. Typisk fordi virksomhedsejere og medarbejdere ikke har sat sig ind i regelsættet. Læs denne artikel og undgå at overtræde reglerne.

Hvorfor oprettede Facebook konkurrencereglerne?

Forbrugerne er vilde med gratis ting, og konkurrencer har længe været et middel til at påvirke forbrugernes adfærd. Inden Facebook kom til verden, brugte stormagasinerne konkurrencer til at lokke kunderne rundt i alle butikkerne, og mange webshops bruger stadig konkurrencer til at få flere tilmeldinger til deres nyhedsbreve.

Da virksomhederne begyndte at træde ind på Facebook, blev konkurrencer også hurtigt populære. Det var en nemt at skaffe flere likes, og resultaterne var helt oppe i skyerne, da kampen om forbrugernes opmærksomhed dengang ikke var så stor på Facebook.

Virksomhederne blev hurtigt mere opfindsomme, og begyndte at gøre Facebooks social channels til en del af tilmeldingsprocessen. For eksempel fik de deltagerne til at dele konkurrencen med vennerne eller tagge sig selv på konkurrencens billede.

Denne aktivitet skabte en strøm af irrelevante historier på platformen, og da Facebook har til mål at øge kvaliteten af de historier, som florerer i nyhedsstrømmen, valgte organisationen i 2009 at oprette et regelsæt for kampagner; de såkaldte “Promotion Guidelines”.

I 2013 indså Facebook, at mange virksomheder havde for svært ved at gennemskue reglerne og at den store volumen af ulovlige konkurrencer ikke kunne administreres. Derfor valgte Facebook at løsne reglerne, så det blev enklere for virksomhederne at udskrive lovlige konkurrencer. Det betyder dog ikke, at der er frit spil. Der er stadig regler, som du bør være opmærksom på.

Hvad sker der, hvis ikke man følger reglerne?

Facebook har i princippet ret til, at lukke din Facebook-side og slette alle tilhørende konti (herunder din personlige profil), hvis reglerne ikke bliver overholdt. I de fleste tilfælde vil man dog først modtage en advarsel, hvor man bliver bedt om at slette den aktuelle konkurrence og overholde reglerne fremover.

En række virksomheder, har henvendt sig til mig, fordi det har modtaget en mail fra en af Facebooks medarbejdere med følgende besked:

”Jeg skriver til jer fordi jeg kan se at I kører konkurrencer på https://www.facebook.com/SIDENAVN, som overtræder Facebooks Promotion Guidelines, ved at gøre deltagelse afhængig af en Facebook social channel. Jeg skal omgående bede jer om at stoppe og fjerne al ulovlig konkurrenceaktivitet, da det ellers kan medføre at vi lukker jeres Side.”

Og hvis man ikke gør, som der bliver sagt, så må man tage konsekvensen, og se sin Facebook-side blive lukket: http://www.amino.dk/forums/t/157246.aspx

Det sker dog kun i sjældne tilfælde, at Facebook-sider lukkes på grund af ulovlige konkurrencer.

Facebook har ikke længere midlerne til det, og har derfor i stedet optimeret sin News Feed Algoritme til at registrere konkurrenceopslag, som modtagerne finder spammende. Facebook-sider, der benytter sig af ulovlige konkurrence-teknikker, vil derfor – i nogle tilfælde – opleve et fald i procentdelen af personer, der ser opslagene.

Selvom de direkte konsekvenser af ulovlige konkurrencer ikke længere er så aktuelle, så bør man dog som virksomhed alligevel overholde reglerne. Der er en grund til, at de er der – for at Facebooks brugere får en god oplevelse. Det bør din virksomhed naturligvis bidrage til – alt andet ville være moralsk forkert.

Facebook Workshop

Har du udfordringer med Business Manager eller ønsker du hjælp til at opsætte kampagner på Facebook og Instagram?

Book en Facebook Workshop og lad os udvikle dine færdigheder, så du bliver klædt på til at få mere ud af hver annoncekrone!

Book en Workshop

Sådan overholder du FB’s Konkurrenceregler

Til den travle læser er her en kort version af reglerne:

  • Man må ikke påkræve eller præmiere at deltagerne deler konkurrencen på egen eller venners tidslinjer
  • Man må ikke påkræve eller præmiere at deltagerne tagger sig selv eller venner på et billede eller i en kommentar
  • Det skal gøres tydeligt, at Facebook ikke har noget med konkurrencen at gøre
  • Man skal overholde de regler for markedsføring, som er gældende i sit eget land
  • Man må ikke lave fan-gating (i apps) – November 2014
  • Man må gerne påkræve at deltagerne liker eller kommenterer et opslag – August 2013
  • Man må gerne påkræve at deltagerne liker Facebooksiden, men det er dumt

Undlad at påkræve deling og tagging – så overholder du Facebooks konkurrenceregler.

Til den interesserede læser er her en forklaring på overstående:

Deling og tagging må ikke påkræves eller belønnes

Facebook ønsker ikke at skræmme sine brugere væk. Derfor accepteres påkrav om delinger af en konkurrence ikke. Virksomheder påkræver typisk delinger, fordi de vil have “gratis” eksponering af konkurrencen – en eksponering, som ikke på samme måde opnås gennem likes og kommentarer.

De fleste brugere bryder sig dog ikke om at skulle genere vennerne med konkurrenceopslag, ligesom at de ikke ønsker at få nyheder om de konkurrencer, som deres venner deltager i hele tiden.

Af samme grund må man ikke belønne deltagerne for at dele konkurrencen men derimod kun opfordre til deling. Da man ikke kan se en liste over alle, der har delt et opslag på Facebook, er teknikken samtidig unfair over for deltagerne.

Hvis man vil have så mange delinger som muligt uden at bryde reglerne eller genere deltagerne, kan man anvende et Facebook konkurrencemodul med dele-funktion, som opfordrer til deling.

Eksempel på ulovlig konkurrence hvor deling påkræves:

Det samme gælder tagging; at deltagerne tagger sig på et konkurrence-billede eller tagger vennerne i en kommentar, f.eks. ved at skrive @Kasper. Denne teknik resulterer ofte i sure miner, da deltagernes venner ikke nødvendigvis vil være en del af kampagnen. Facebook har sagt nej til denne type konkurrencer, da det ødelægger autenciteten af historierne på platformen og spammer folk.

Eksempel på ulovlig konkurrence hvor tagging påkræves:

Facebook vil ikke forbindes med din konkurrence

Det skal fremgå tydeligt, at konkurrencen hverken af sponsoreret, støttet eller administreret af Facebook, men derimod af din virksomhed.

Herudover skal du også gøre opmærksom på, at deltagernes oplysninger gives til din virksomhed, og ikke til Facebook. Du er velkommen til at copy/paste denne tekst, som vi hos bSocial selv benytter:

“Denne konkurrence er hverken sponsoreret, støttet eller administreret af, eller associeret med Facebook. Ved afgivelse af tilladelser og informationer, gives disse til *VIRKSOMHED*, ikke til Facebook.”

Man skal overholde reglerne i sit hjemland

Som dansk virksomhed skal man også overholde markedsføringsloven, persondataloven samt andre lovgivninger, der er relevante for konkurrencer.

Læs eventuelt vores artikel om markedsføringsloven og Facebook for at lære mere om dette. Og ellers bør du til hver en tid tage kontakt til din advokat.

Likes og kommentarer er okay

Du må gerne påkræve at deltagerne liker og/eller kommenterer dit opslag for at deltage i en konkurrence.

Undlad at bede folk om at like Facebook-siden

Der har været en del diskussion om, hvorvidt man må kræve, at folk skal like ens Facebook-side i forbindelse med deltagelse i en konkurrence.

Svaret er: Det må man godt!

Der står intet sted i Facebooks regler, at man ikke må på påkræve at deltagerne liker ens Facebook-side. Dog er det min stærkeste anbefaling, at du lader være med at kræve dette.

Såfremt folk kun liker din Facebookside, fordi de vil deltage i din konkurrence, vil de højst sandsynligt ikke engagere sig i andet indhold på din Facebookside. Og så “straffes” din side af Facebooks News Feed algoritme, som blandt andet vurderer kvaliteten af dit indhold ud fra, hvor stor en procentdel af dine likes, der engagerer sig i det.

Hvorfor er der skabt tvivl omkring, hvorvidt man må kræve at folk liker?

Indtil november 2014 var det muligt at lave en funktion i applikationer på Facebook, som tjekkede hvorvidt folk havde liket Facebook-siden eller ej. Havde folk ikke liket den pågælende Facebookside, blev der vist et “overlay” som først forsvandt, når folk likede siden.

Teknologien blev kaldt “fan-gating” og Facebook fjernede i 2014 den bagvedliggende kode, som gjorde dette muligt. I samme forbindelse udvidede Facebook sin Platform Policy med følgende sætning:

Only incentivize a person to log into your app, enter a promotion on your app’s Page, or check-in at a place. Don’t incentivize other actions.

I et blog-indlæg på Facebooks developer-blog kom der en tilhørende forklaring:

To ensure quality connections and help businesses reach the people who matter to them, we want people to like Pages because they want to connect and hear from the business, not because of artificial incentives.


Hvad kan vi konkludere?

Der er altså ingen tvivl om, at Facebook ønsker – og anbefaler – at folk ikke tvinges til at like Facebook-sider i forbindelse med kampagner. Men selve reglen er en del af Facebooks platform policy og henviser altså kun til apps, der benyttede fan-gating-teknologien.

Havde det været en reel regel, som gjaldt for alle kampagner på Facebook – i opslag eller apps – havde den nok været inkluderet i Facebooks Page guidelines, hvor reglerne om tagging og deling befinder sig.

Såfremt din kunde eller chef kræver, at folk skal like siden i forbindelse med deltagelse, kan du altså godt gøre dette – men det er min stærkeste anbefaling, at du tænker langsigtet og lader være. Dem, der har lyst til at like, skal nok gøre det alligevel – det har vi observeret på tværs af flere end tusinde Facebook konkurrencer.

Lovlig konkurrence med ekstern landingsside:

 

Lovlig konkurrence i opslag:

Best practices

Få samtykke fra vinderne

Tidligere måtte man ikke publicere vindernes navne på Faceboook uden skriftligt samtykke. Det må man gerne i dag, men sørg gerne for at tage kontakt til vinderne først og spørg om det er i orden. Ikke alle ønsker at have deres navn i et opslag, som når ud til tusinder af mennesker. Vores erfaring er, at de fleste er helt okay med det, hvis man spørger først.

Få deltagernes kontaktoplysninger

Når du udskriver en konkurrence på Facebook via et opslag, hvor deltagerne liker eller kommentere, har du kun adgang til at se deltagernes navne, hvilket bliver en udfordring, når du skal kontakte dem. Du er nødt til at benytte din personlige profil til at skrive til dem via Facebook eller publicere vindernes navne uden samtykke og satse på, at de ser opslaget. Det kan lade sig gøre, men er ofte bøvlet og uprofessionelt.

Som en del af deltagelsesprocessen bør du derfor bede dem sende en mail med deres telefonnummer til f.eks. konkurrence@firmanavn.dk, så du let kan komme i kontakt med vinderne efterfølgende. Vil du have mere end likes ud af dine konkurrencer og indsamle mailadresser samt telefonnumre til din kundeklub eller nyhedsbrev, bør du tage et kig på mulighederne med en konkurrence-applikation.

Facebooks konkurrenceregler – F.A.Q

Må man sætte et bestemt antal fans som slutdato?

Det må du godt efter ændringer i august 2013, men det er ikke populært blandt forbrugerne og ligeledes svært at administrere. Det kan især ikke anbefales for større brands.

SKAL deltagelsen ske via et opslag eller må man godt bare trække lod blandt alle likes?

Du må gerne bare trækkes lod blandt alle likes, men da du ikke kan se alle dem, der har liket din Facebookside, vil det være unfair over for deltagerne. Derfor bør du gøre det gennem et opslag, men det er ikke et krav.

Kan jeg trække lod blandt alle NYE likes?

Nej, du kan ikke se hvornår folk har liket din side og dermed heller ikke se, hvem der er nye eller gamle. Reglerne modsiger det dog ikke.

Må jeg påkræve, at man skal like min Facebookside for at deltage?

Ja, hvis du laver din konkurrence i et opslag, må du gerne. Du kan dog, som nævnt ovenfor, ikke se en komplet liste over, hvem der har liket din Facebookside, hvorfor metoden ikke er fair.

Derudover resulterer det i, at du får likes, som kun liker pga. konkurrencen og dermed ikke interesserer sig for det indhold, du laver på siden fremadrettet.

Dette skader din Facebookside, da Facebooks news feed algoritme vurderer kvaliteten af dit indhold ud fra, hvor mange der interagerer med dine opslag.

Derfor bør du ikke kræve, at man skal like din Facebook-side, for at deltage i en konkurrence.

Hvor skal konkurrencebetingelserne stå?

Hvis du udskriver konkurrencen direkte i et opslag, bør du inkludere betingelserne

  • enten i bunden af teksten omkring konkurrencen
  • eller på en ekstern hjemmeside, som du henviser til med et link

Benytter du en applikation til konkurrencen, skal betingelser bare stå et sted i applikationen, hvor de let kan tilgås – f.eks. i bunden.

Kan man komme udenom Facebooks konkurrenceregler?

Her havde du nok forventet et nej, men faktisk er der en måde hvorpå, du kan ånde lettet op, og se bort fra reglerne.

Nemlig ved at udskrive en ”konkurrence”, hvor præmien ikke har nogen monetær værdi. Sådanne kampagner hører ikke under definitionen promotion, som Facebooks regler vedrører. Her er nogle eksempler:

Rejseselskabets ikke-monetære konkurrence:

”Upload et feriebillede på vores væg sammen med en fortælling om din rejse, og deltag i konkurrencen om, at blive Årets Traveller 2012!”

Musikcaféens ikke-monetære konkurrence

”Klik dig ind på albummet ’Koncert Wildcard’ og stem på det band, du synes skal have æren af at spille til vores næste arrangement ved at ’Synes Godt Om’ bandets billede!”

Skab en engagerende ikke-monetær konkurrence

Lad folk dyste om at vinde en titel som f.eks.. ”månedens fan”, ”ugens hotte chick”, ”årets sødeste baby” eller engager dem ved at lade dem lede efter bestemte ”Milepæle” på din virksomheds Tidslinje.

Må man lave fotokonkurrencer og bede folk om at stemme?

Ja, du kan godt lave en konkurrence, hvor deltagerne skal indsende et billede. Tidligere skulle man benytte et fotokonkurrencemodul til dette, men i dag kan man lave konkurrencer i opslag. Derfor anbefaler jeg, at du laver din fotokonkurrence i et opslag.

Må man lave flere opslag omkring samme konkurrence?

Ja, selvfølgelig. Du må reklamere for konkurrencen så tosset, som du vil. Men husk på vores budskab: Don’t spam, bSocial 🙂

Hvad hvis vinderen ikke svarer?

Ikke alle er på Facebook hver dag, så giv vinderen noget tid til at svare. Jeg anbefaler, at du til hver en tid skriver i konkurrencens betingelser, at der vil blive trukket en ny vinder, hvis den første vinder ikke svarer inden f.eks. 5 dage.

Så er du sikker på ikke at få den første vinder på nakken. Hvis du har kontaktet vinderen via Facebook, så sørg for at skrive i et opslag, at vinderen er kontaktet og at beskeden ligger i “Andet” mappen i indboksen på Facebook – her vil beskeden nemlig lande, hvis I ikke er venner personligt.

Må man henvende sig til vinderen direkte i kommentartråden?

Ja, det må man godt. Husk at bruge @ til at “tagge” vinderen – så er der større chance for, at personen ser svaret.

Hvordan får man mest ud af sin konkurrence?

Udlod en relevant præmie

Sørg for at udlodde en præmie, som har noget med din virksomhed, dit brand eller i det mindste dit koncept at gøre, så din konkurrence tiltrækker din målgruppe. Ellers resulterer konkurrencen bare i brand-forvirring samt konkurrencehajer.

Udlod en præmie, som passer ind i konteksten omkring din virksomheds image.

Undlad at være nærig

Hvis du ønsker, at din konkurrence skal skabe ”buzz” og værdi for dine fans, så skal du ikke udlodde et gavekort på 100 kroner.

Udlod i stedet for eksempel ”1000 selvlysende kondomer” (kondom-shop) eller ”en tur i en Lamborghini” (bilmagasin).

Hvis præmiens værdi er for lille, vil dine likes se konkurrencen som useriøs og din virksomhed som værende desperat efter billige likes.

Hvis præmien er et rejsegavekort, bør det være så stort, at man rent faktisk kan få en rejse for det.

Få deltagerne til at tilmelde sig dit nyhedsbrev

Hvis du giver mig noget, vil jeg have en tendens til at give dig noget igen, og vores relationer styrkes.

Dette gælder også dine Facebook fans, og mange af dem vil med glæde sige ja til at modtage dit nyhedsbrev.

Lav en check-boks, som folk kan krydse af, hvis de ønsker at modtage dit nyhedsbrev. Ifølge afsnittet ”Samtykket skal være informeret og konkretiseret” i Forbrugerombudsmandens spamvejledning, er det bedst at lade deltagerne give aktivt samtykke til, at de vil modtage reklame fra dig.

Alternativt skal det fremgå tydeligt, at deltageren – ved deltagelse i konkurrencen – accepterer, at modtage markedsføringsmateriale fra dig.

Brug konkurrencen til at promovere et produkt

Bed dine fans om, at svare på et spørgsmål, i forbindelse med tilmeldingen til konkurrencen.

Har du et nyt produkt, som du gerne vil sætte fokus på, kan du f.eks. bede dine fans om at svare på et spørgsmål, som har noget med produktet at gøre, f.eks.:
”Hvorfor kan du trygt bruge vores nye Sødahl voksdug på børneværelset?

  1. Farverne gør børnene positive
  2. Dugen indeholder ikke PVC
  3. Dine børn kan helt sikkert lide materialet

Klik her for at finde svaret”

Mere info samt forbehold

Vær opmærksom på, at denne artikel udelukkende er vejledende, og at jeg ikke kan tage ansvar for eventuelle forkerte anvisninger eller mangler.

Hvis du har spørgsmål til reglerne, kan du smide en kommentar i feltet nedenfor, hvorefter jeg vil besvare dit spørgsmål hurtigst – og bedst muligt.

Du bør til hver en tid tage kontakt til Facebook for præcist svar – det er trods alt dem, der har udformet reglerne.