Indholdsfortegnelse

  1. De allestedsnærværende snapchattere
  2. Er din målgruppe på Snapchat?
  3. Hvorfor annoncere på Snapchat?
  4. Guide til annoncering på Snapchat
  5. Sådan laver du annoncer på Snapchat
  6. Snap Pixel

De allestedsnærværende snapchattere

Snapchat er endnu ikke ligeså udbredt blandt annoncører, som det er tilfældet med Facebook og Instagram, men med sine 178 millioner daglige brugere, som tilsammen ser 10 milliarder videoer, er Snapchat måske alligevel et led, du bør have med i dine overvejelser om en strategi på sociale medier.
En af fordelene ved at bruge Snapchat i annonceringen er, at snapchattere er aktive flere gange om dagen, og 86% af dem bruger det sociale medie til at kommunikere med venner og familie. Flere brugere udtaler endda, at Snapchat er deres primære kommunikationsplatform i dialogen med deres venner. Det afspejles i, at brugerne i gennemsnit åbner Snapchat 25 gange dagligt og gennemsnitligt er aktive 30 minutter. Derudover nævner flere også, at de ofte snapper til events, koncerter og fester.

  • 81% har brugt Snapchat til en fest eller et event.
  • 70% har brugt Snapchat til en koncert eller et live musikevent.

Fordi Snapchat bliver brugt i så mange forskellige situationer, har annoncører spændende muligheder for at nå et engageret publikum, som er forbundet flere gange i løbet af dagen.

Er din målgruppe på Snapchat?

Hvis du sidder med en forestilling om, at din målgruppe ikke er brugere af Snapchat, og det derfor ikke er relevant for dig med annoncering på platformen, så vil jeg alligevel opfordre dig til at læse videre og måske blive overbevist om det modsatte.
Selvom Snapchat særligt er populært blandt teenagere, viser en undersøgelse fra juli 2017, at 50% af Snapchat brugerne er over 25, og at brugen af Snapchat er lige så forskellig som brugerne selv. Men inden du begynder at annoncere på Snapchat, er det vigtigt, at du undersøger adfærden hos den målgruppe, du gerne vil henvende dig til – erfaring har vist, at snapchattere differentierer sig fra brugerne af andre sociale medier.

Hvorfor annoncere på Snapchat?

Snapchat har en stor og varieret brugerbase og bliver brugt i mange forskellige situationer. Desuden fortsætter Snapchat med at udvikle nye og sjove måder for brugerne at kommunikere med hinanden.
60 procent af alle videoer på Snapchat bliver afspillet med lyd, hvor til sammenligning 85 procent af alle videoer på Facebook bliver afspillet uden lyd. Derfor er det oplagt at integrere lyd i sine annoncer på Snapchat, hvis det giver mening.
Indholdet på Snapchat, uanset om det er en snapchatters snap eller en annonce, vil fylde hele skærmen, hvilket betyder, at man kan fange brugerens fulde opmærksomhed.

Hvad kan man opnå via annoncering på Snapchat?

Via annoncering på Snapchat kan du øge rækkevidden og få flere visninger af dit indhold. Derudover kan du opnå en række målbare forretningsresultater, såsom:

  • Trafik til website
  • Flere installationer af din mobilapplikation
  • Genaktivering af dine app-brugere
  • Flere afspilninger af din video
  • Forøgelse af kendskab

Når du vælger en af ovenstående målsætninger vil Snapchat altid optimere din kampagne til at opnå de bedste resultater baseret på målsætningen. Derfor er det vigtigt, at du fra start har gjort dig klart, hvad du vil opnå med kampagnen, så du fra start vælger den rigtige målsætning.

Guide til annoncering på Snapchat

Snapchat udvikler hele tiden nye muligheder for annoncering, men lige nu er der tre overordnede kategorier: Snapchat-annoncer, filtrer og sponsorerede lenses.
En annonce på Snapchat kan vare op til maks. 10 sekunder, og inkluderer muligheden for, at brugeren kan swipe up i annoncen for yderligere information. For at kunne skabe de bedste resultater anbefales det at bruge videoer på 5-6 sekunder.

Hvor på Snapchat kan annoncer placeres?

Den mest almindelige form for annoncering på Snapchat er Snapchat-annoncer, som vil forekomme, når brugerne browser en kategori såsom underholdning, mellem venners stories samt i annoncørers stories.
De forskellige former for filters vil være tilgængelige for brugerne, når de swiper til venstre for at indstille deres snap.
Snapchats sponsorerede lenses bygger på en ansigtsgenkendelses-teknologi, som brands kan bruge til at engagere brugerne. Det er et format, der koster flere tusind kroner, hvorfor det også primært er større brands, der benytter sig af muligheden.

Hvilke annonceformater kan man bruge i Snapchat annoncering?

Snapchat udvikler hele tiden nye muligheder for, hvordan annoncører kan engagere deres målgruppe, samtidig med at de eksisterende muligheder varierer, alt efter hvilket annonceformat man vælger.
Snapchat-annoncerne kan inddeles i følgende fem kategorier, hvor der er forskellige krav til indholdet: Top-Snap, Long Form Video, Web View, Deep Link og App-installering.
Top-snap annoncer er i princippet en almindelig snap uden tilføjelser, hvor annoncører kan formidle deres budskaber gennem flere forskellige former for kreativt indhold lige fra video – motion graphic, live, cinema-graph eller gif, til stillbilleder.
Long Form videoer kan bruges til at vise trailers i fuld længde, korte film eller how-to videoer, og give brugerne muligheden for at swipe up for at se en længere video på op til 1 GB.
App-installering er en udvidelse af det klassiske snap-annonceformat, hvor annoncører kan motivere brugerne til at swipe up for derefter at sende dem direkte i app-store og downloade appen.
Ved at bruge Deep Link i snapannoncer kan annoncører genaktivere personer, der allerede har deres app, ved at linke til en specifik destination i appen og få dem til at udføre en bestemt handling. Derudover kan den samme annonce også bruges til at skaffe nye brugere af appen, da disse personer blot vil blive sendt direkte i app-store for at hente appen.
Annonceformatet Web View er ligeledes en udvidelse af snapannoncen, hvor brugerne ved at swipe up bliver ledt direkte ind på en hjemmeside, der loades med det samme. Annonceformatet tilbyder også muligheden for at autoudfylde informationer om brugerne efter swipe.
Hvis du vil gå mere i dybden med specifikationer og kreative guidelines for de forskellige annonceformater, kan du læse mere her.

Sådan laver du annoncer på Snapchat

Der er ingen tvivl om, at Snapchat har søgt inspiration hos Facebooks annonceadministrator til deres Ads Manager-værktøj, som også er bygget op ud fra princippet om kampagner, hvori du kan have flere annoncesæt, hvorunder det kreative og annoncerne laves.
I det følgende vil du blive guidet igennem, hvordan du nemt og hurtigt kan komme i gang med at annoncere på Snapchat.
Start med at logge ind i Ads Manager, vælg en konto fra drop-down menuen og klik på “Create ads”. Herefter klikker du på “Advanced Create”, hvor du kan lave din første kampagne. Hvis du derimod nemt og hurtigt vil lave en Snapchatannonce i Ad Manager, kan du blot tilføje din grafik, definere din målgruppe og udgive.

Sæt målsætningen for din kampagne

Det første, du skal gøre, er at vælge en af følgende målsætninger for din kampagne. Men husk, at gøre dig klart, hvad målet for kampagnen er, fordi Snapchat altid vil skabe de bedst mulige resultater ud fra målsætningen.

Det er også på kampagneniveau, at du beslutter, hvornår din kampagne skal starte og slutte, eller om den skal køre på ubestemt tid. Du skal også afgøre, om kampagnen skal køre med et dagligt eller et livstids budget.

Opsæt annoncesættet  

Når du har valgt en målsætning og navngivet din kampagne, skal du i gang med opsætningen af annoncesættet, som omfatter valg af målgruppe, budget, mål samt planlægning.

Det er også på annoncesæt-niveau, at du vælger det kreative annonceformat. Her er en vigtig pointe, at en kampagne kan indeholde flere forskellige annoncesæt, men ét annoncesæt kan kun indeholde en annonce. Så hvis du ønsker at bruge flere forskellige annonceformater, skal du oprette et nyt annoncesæt pr. annonceformat.

Vælg placeringer for din annonce

Placeringerne, hvor dine annoncer vises, er som standard sat til at være på tværs af mulighederne på Snapchat, som inkluderer: kategorier, annoncørers stories og snapchatters stories. Det anbefales at lade Snapchat bestemme, hvor din annonce skal vises for at opnå de bedst mulige resultater, men i visse situationer kan det give mening at indskrænke kategorierne, alt efter hvilke der har relevans for brand og indhold.

Geografi

Herefter skal du vælge de geografiske specifikationer for din annonce. Det gør du ved at vælge, hvilket land annoncen skal køre i, hvorefter du kan vælge konkrete byer, hvis det giver mening. Du skal være opmærksom på, at du kan målrette flere forskellige byer pr. annoncesæt, men kun ét land.

Demografi

Den demografiske målretning inkluderer alder, køn, sprog, og hvis du skal annoncere for et produkt, hvor aldersbegrænsning er et krav, er det også her, det aktiveres.

Definér din målgruppe

Når du skal definere din målgruppe kan du vælge enten en foruddefineret målgruppe baseret på livsstil og interesser eller en brugerdefineret målgruppe baseret på unik data.
Som du måske kender det fra Facebook, er de brugerdefinerede målgrupper baseret på data fra eksempelvis kunde- og maillister, og dermed kan annoncer på Snapchat målrettes personer, der allerede kender din forretning. Brugerdefinerede målgrupper kan også bruges til at danne lookalike-målgrupper på baggrund af den data. Derved kan du målrette dine annoncer, personer, der ligner dem, der allerede har vist interesse for din forretning.
De foruddefinerede målgrupper på Snapchat er baseret på Snapchats egen data samt tredjeparts-data, som giver mulighed for at målrette Snapchatannoncer personer baseret på deres adfærd både online og i fysiske rammer.

Valg af enheder

Snapchatannoncer kan målrettes personer, der bruger bestemte enheder og/eller styresystemer. Det kan give mening at bruge denne form for målretning, hvis du eksempelvis skal markedsføre en app, der kun er udviklet til IOS.
Derudover kan du også målrette annoncer på Snapchat ud fra, hvilken netværksudbyder målgruppen bruger.

Budget og mål

Snapchat differentierer sig fra Facebook, når det kommer til opsætningen af budgettet. På Snapchat kan du kun sætte et dagligt budget for din annonce og altså ikke et livstids budget, som det er tilfældet på Facebook. Derimod kan du sætte mål for din budgivning baseret på prædefinerede mål. Du kan for eksempel byde $3 for 1000 eksponeringer. Desuden kan du begrænse frekvensen, hvis kampagnens målsætning er eksponeringer, så en bruger kun vil se din annonce i et bestemt antal dage.

Når du sætter mål for din budgivning, vil Snapchat foreslå, hvor meget du eksempelvis skal byde pr. eksponering. Det anbefales, at du placerer dit bud i den øvre grænse af Snapchats forslag for at kunne opnå de bedst mulige resultater.
På Snapchat skal du altså sætte dit budget efter, hvor meget du vil bruge pr. dag. Så hvis du på kampagneniveau satte et livstids budget, betyder det, at annoncen ikke vil bruge mere end dét i sin levetid, uanset dit daglige budget.

Design din annonce på Snapchat

Den kreative udformning af dine annoncer på Snapchat er så kompliceret, som du gør den til. Hvis du ønsker fuld kontrol over, hvordan dine annoncer tager sig ud, kan du følge deres kreative specifikationer for Snapchat annoncer og efterfølgende uploade dem.
For Top-Snap annoncer er det vigtigt, at videoen bruger H. 264 eller høj effektivitet video kodning og har størrelsen 1080 x 1920 pixels.
Ligeledes skal formatet Long Form Video bruge H. 264, og videoerne må ikke være længere end maks. 15 sekunder.
Hvis du ønsker at lave dit eget filter i eksempelvis PhotoShop eller Illustrator til annoncen på Snapchat, er det vigtigt, at filen er enten 1080 pixels bred og 2340 pixels høj eller 1080 x 1920 pixels. Derudover skal den være under 300 KB og være gemt som en .PNG med transparent baggrund.
Alternativt tilbyder Snapchat også annoncører at bruge nogle templates i Snap Ad Manager, hvis en virksomhed ikke er parat til at investere store summer i videografik.

Snap pixel

Snapchat tilbyder ligesom Facebook et pixel, som er et stykke kode, du indsætter på dit website, som gør det lettere at spore brugernes adfærd, efter de har set din annonce.
Det er også ved hjælp af Snapchats pixel, at du er i stand til at danne brugerdefinerede målgrupper og dermed også lookalike målgrupper.
Det er en god idé at indsætte Snapchats pixel på din hjemmeside, inden du går i gang med at annoncere. Du kan du følge guiden her, eller endnu bedre, sende den videre til din udvikler og lade vedkommende gøre det for dig.
Desværre er Snapchats pixel fortsat en Beta-version, der kun er tilgængelig for visse parter.